2011-09-04

Fredagstema - Skördetid

Nu drar höstens fredagsteman igång och det är Olgakatt som har bestämt våra teman för september vilka är som följer:

2 september:
Skördetiden är inne

9 september:
Smartphone - eller inte?

16 september:
Den vår de svage kalla höst

23 september:
Min favoritpryl i köket

30 september:
Om jag vann en miljon på lotteri, då skulle jag...

Fredagens tema var alltså skördetid. Vi skördar inte så värst mycket här just nu och inte annars heller om sanningen ska fram. När det är så rasande varmt jämt som vi har det här så vill det till att man vattnar ordentligt och det brukar vara där det hela fallerar. Vissna rishögar ger inte mycket till skörd, kan meddelas.

Nåväl.
Lite har vi iallafall skördat, vi är ju numera lyckliga innehavare av inte mindre än tre (3!) fruktträd som, aningens taniga, växer så gott de kan på vår baksida, utanför vår nätbur.

Avocadoträdet har inte burit någon frukt än men jag har å andra sidan inte sett några blommor heller och det brukar ha med varandra att göra. Så, vi väntar tålmodigt till nästa år på vår egenodlade avocado. Vår mango, som vi fick i inflyttningspreent av våra rara kompisar i Weston, klämde till med en mango som gick att äta i år, och vilken mango sen! Vi har ätit en hel del mango sen vi flyttade hit och jag kan helt ärligt säga att det här var den godaste mango jag någonsin satt tänderna i!
Jag kan inte hitta bilden jag tog på den, den måste ha försvunnit när min förra laptop kraschade (kom ihåg: backuppa ofta!!).

Vårt Key lime-träd däremot tror tydligen att det är ensamt i världen om att producera frukt, för där kommer det limes så det bara sprutar om det. Jag vet inte vad jag ska göra med dem alla, är det någon som har någon god (haha!) idé? Man kan ju bara göra så många key lime-pajer innan man blir som en boll av allt gott som är däri...


Här nedan är en av alla de frukter som finns på trädet. De är i varierande storlek och mognad, den här är som ni ser omogen. När de är gula är det dags att plocka dem och de gör sig fint att pressa över fisk eller kanske i ett glas vatten.

Det var allt för den här gången! Vi ses snart igen på en dator nära sig.

4 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Ååå vad underbart med egen mango, egen key lime och snart egen avokado!!! :-) TÄNK att gå ut på morgonen och plocka SÅDAN frukt!!!!
Hoppas ni har riktigt fin långhelg nu!
KRAM!

Desiree sa...

Underbart att kunna skörda både mango och Key limes och inom kort också avocados får vi hoppas. Jättekul att ni faktiskt har fruktträd i eran trädgård då det verkar så ovanligt att folk har det i USA. Det är ju sååå gott och kul att kunna skörda det man odlat själv. När vi bodde i Nicaragua hade vi ett avocado träd och ett mangoträd på tomten och det var fantastiskt att kunna plocka och njuta av dessa.
Kram

Josefina sa...

Du blev JÄTTESNYGG i håret! Mycket stiligt! Kram.

Renathe Schneider sa...

Så sugen jag blev på den där pajen nu då!