2007-12-28

Rapport från julhelgen

Så var den glada julen slut, slut, slut...

Vi har haft en trevlig jul i år, den allra första för oss som inte firades i Sverige. Den riktiga julkänslan hade svårt att infinna sig om sanningen ska fram, men det gjorde ingenting. Vi fixade ett så svenskt julbord som vi kunde åstadkomma så här i världens ände (med stor hjälp från IKEA) och jag tror vi fick med det viktigaste:


Vi hade skinka, Jansson (som fortfarande är kvar i ugnen på den här bilden), köttbullar, prinskorv, sill, rödbetssallad, rökt lax och ägghalvor. Längst bort ser ni Daim och olika nötter att bryta sig in i när andan faller på.

På tal om att knäcka nötter så fick vi en ny fin nötknäppare av M, kolla så stilig den är (köpt på Designtorget i Stockholm):



J:s jobbarkompis E från Brasilien kunde inte åka hem till sin familj i år, så vi bjöd in honom att fira med oss istället. Här berättar J om det svenska julbordet.



Min bästa julklapp hade jag varit med och sett ut själv (såklart).
Hon är officiellt döpt till Elsa och städar medan vi andra sitter och tittar på TV eller är och handlar! Hon är en dammsugarrobot och att ha henne hemma hos oss är höjden av lyx!


Här står hon på laddning i sitt "bo". Ooooh, vilken bra present!

Häromdagen var vi ute i Everglades och åkte airboat och tittade på massor av alligatorer. Här är en liten filmsnutt från den turen. Dra ner ljudet i era högtalare, för de där båtarna är väldigt högljudda!



I går var vi väldigt trötta på julmaten så vi grillade kyckling och hade ett maffigt fruktfat till lunch istället för gamla skinkrester.


Ni ser vindruvor, jordgubbar, mandariner, melon, mango och ananas. Jättegott!

Det finns såklart en hel drös med andra bilder att kika på från vår julhelg i fotodagboken också!

Andra bloggar om:
, och .

5 kommentarer:

aurorabuddha sa...

Namen! Jag gav en san dammsugare till maken i julklapp! Vi ar overlyckliga agare till en robot, vi oxa! Kvista over till min blogg och las om den!

Far jag fraga var du hittar svensk julskinka?

Desiree sa...

Julbordet såg verkligen härligt ut. Det verkar inte ha gått någon nöd på er då det gällde svensk julmat. IKEA är verkligen en viktig räddare i nöden för oss utlandsboende svenskar. Kul att få följa med på en lite tur till Everglades. Såg härligt ut att åka snabbt fram på dessa airboats, häfigt! Fruktfatet såg helt underbart gott ut. Riktigt vattnas i munnen på mig då jag ser det.

Victoria sa...

Aurorabuddha: Men vilket sammanträffande, en precis likadan dammsugarrobot! Vi är också nöjda med våran, ska nog också skriva ett inlägg om våran... :o)
Vi hade ingen svensk julskinka, vi köpte en som var rökt på Publix och så griljerade vi den som vanligt, så den smakade faktiskt nästan som i Sverige!

Desiree: Ja, det var härligt med svensk julmat, även om man bor i Florida. Erat julbord såg också väldigt gott ut, och det var fina presenter du fått!

Lullun sa...

Vad trevligt ni ser ut att ha haft det! Hoppas brassen gillade maten. Och äventyligt & skoj i Everglades kan jag tro, för killarna och er andra! Och enig med Desiree; frukten såg härlig ut. Sånna läckerheter får man vänta länge på här i den grönländska vintern. Det är lite si och så med leveranserna nu...
Och damsugaren; säg inget till pojkvännen för så kommer den till på listan som redan toppas av en diskmaskin. Inte för att jag inte också vill ha en (låter ju dunder!), men hade tänkt att börja spara ihop till en semester eller två i det kommande året också..! *hihi* :-)

Toini sa...

Vilken cool dammsugare, kanske något jag skulle önska i födelsedagspresent.

Trevligt julbord ni fixat, jag försökte också (med hjälp av IKEA) att fixa ett Svenskt julbord.

GOTT NYTT ÅR till Er.