2007-12-28

Årskrönika för 2007

Så var det den där tiden på året igen och jag skriver lite om vad jag skrivit om här på bloggen under året. Varsågoda!

JANUARI

Killarna började skolan igen efter jullovet och den här terminen ska de åka skolbussen till och från skolan. Vilken skillnad! Jag slipper sitta timmavis i köer utanför skolan och får mer tid för mig själv hemma, en tid jag vårdar ömt. Det är ganska kallt på mornarna, under fem grader var ingen ovanlighet när vi steg ur sängen. Det känns konstigt att klä på killarna långärmat och långbyxor.

FEBRUARI

Jag skriver ett långt inlägg om hur det var när vi flyttade till Florida, taget från en ”uppsats” jag skrev för en webbaserad kurs om barns tvåspråkighet.
Det är Alla Hjärtans Dag och Lill tror att mina ”lovebirds” på kortet jag ska ge till J dagen till ära ser ut som potatisar. Så för all framtid är vi nu lovepotatoes, J och jag. Förevisade bilder från min morgonpromenad i området, buskar, blommor, falska kanadagäss och hela konkarongen. Den 19:e visar termometern fem plusgrader kvart över sju på morgonen. Jag är INTE nöjd. Något jag däremot är nöjd med är min inköpsrunda till Norwill, där det inhandlades diverse svensk mat. Jag frosar i fiskbullar och makrill i tomatsås. Jag citerar Galenskaparna och funderar över kulturkrockar.

MARS

Jag för en ojämn kamp mot min isproducerande frys, röjer bland killarnas leksaker och har problem med vad man ska göra med alla papper de små drar hem från skolan. Jag blir bjuden på frukost och har ångest för att åka dit, men det hela blir ju jätteroligt förstås. Jag börjar titta på Dancing with the stars, vilket förvånar mig mycket eftersom jag aldrig tittat på något liknande förut. Vi provar bullar på burk för första gången och de får godkänt. Vi får fint besök från Sverige och Svenska Skolan äter påsklunch i en park, där vi leker och målar påskkycklingar.

APRIL

Den här månaden är dramatisk. Vi ser ormar i trädgården, åker till Disneyworld, vi träffar Långs nye fotdoktor som vips ser till att få Långs ben gipsat. Över trettio människor skjuts till döds på universitetet Virginia Tech´s campus, det brinner ett flertal gånger i Everglades och jag går på mitt allra första SWEAmöte. Jag hittar en sida med webkameror över hela Sverige och glor tills rårarna rinner.

MAJ

Jag försöker mig på South Beach-dieten, men det blir som vanligt och jag tappar sugen bara efter ett par veckor. Vi har stor vattenbrist i Florida och vi får bara bevattna våra gräsmattor en gång i veckan. Jag skriver ett ilsket inlägg om hur folk skriver på sin blogg, utan punkt, stora bokstäver och stavfel i varannat ord. Jag skriver mitt livs första beundrarmail till Linda Olsson, författarinnan till boken ”Nu vill jag sjunga dig milda sånger” och berättar i ett annat inlägg hur det kan låta när jag kör bil. Internetuppkopplingen krånglar och jag skriver mina inlägg i Word för att sedan lägga in dem om och när datorn plötsligt vill vara med och leka. Vi förbereder oss för att åka till Sverige och hälsa på.

JUNI

Vi är i Sverige. Stockholm-Växjö-Limhamn-Växjö-Stockholm avverkas på tre veckor i högsommarvärme. Ingen större skillnad mot Florida, tycker vi som hade sett fram emot lite svalka. När vi kommer hem bestämmer vi oss för att inte flytta ifrån huset utan stanna ett år till.

JULI

IKEA ska öppna här i Sunrise och jag är på anställningsintervju. Vi firar fjärde juli med parader och fyrverkerier. Vi söker grönt kort, tar en massa sprutor och har premiär för fredagsprat, en pratblog på film.
Jag gör också en film med ett hemma-hos-reportage i vårt hus.

AUGUSTI

Vi förbereder oss för eventuella orkaner, köper vatten och silvertejp i mängder. Sen flyttar jag om alla möbler, hit och ditt, härs och tvärs och håller på att slå ihjäl mig på kuppen. Allt går dock bra och det blir jättefint.
Vi åker på semester till Tampa och den tjugonde var det dags för killarna att börja i skolan igen. Sommarlovet gick fort!
Lill fyller sju år och jag skriver en lång text om var mitt hemma är.

SEPTEMBER

Min farmor finns plötsligt inte längre, och jag är glad att vi besökte henne i somras när vi var i Sverige. Jag flyttar om ännu mera och killarna har fått varsina sovrum. Jag städar skafferiet och engagerar mig alldels väldigt i den nya omgången av Dancing with the stars. Jag vinkade till mamma och söta syster S när de stod på Stureplan och vinkade in i webkameran.

OKTOBER

Jag klipper mig och trots all min ångest innan blev det jättebra. Jag bakar kanelbullar och skriver ett lååååångt inlägg med tips om vad man kan se och göra på sin semester i Florida. IKEA öppnar med buller och bång och jag är där flera gånger på presskonferens och familjedagar redan innan de öppnar. Vi köper en mixer och gör smoothies dagarna i ända. Lång börjar spela baseball och jag är till en början både skeptisk och uttråkad, men lär mig gilla spelet och lär mig till och med en eller ett par regler och anändbara termer.
Jag lägger sista handen vid höstens SWEA-blad och får iväg dem till alla Sweor i södra Florida. Jag fyller år och jag får en fantastisk GPS-manick i present. Vi åker på en veckas semester i Orlando, bor på ett fint hotell med många kuddar i sängen, går på Universal Studios, ser uppskjutningen av en rymdfärja, förundras över en föreställning med Cirque du Soleil, går på Sea World, bara för att nämna några grejer vi hann med den här kalasveckan.

NOVEMBER

Jag avslutar mitt Facebook-konto och saknar det inte ett enda dugg, vi firar halloween och jag är sur och arg för att man måste ha ett särskilt ID-kort för att få komma in på killarnas skola. Jag försöker mig på att göra kroppkakor och skriver ett långt inlägg med tips om hur man kan göra när man ska flytta till Florida. Vi får fint besök från Sverige och vi firar Thanksgiving med kalkon, cranberries och allt annat som hör till. Jag erkänner att jag egentligen inte alls är särskilt stresstålig som jag ibland låtsas vara.

DECEMBER

Vi går luciatåg med Svenska Skolans barn, både på SWEAs julbasar och IKEA. Jag blir intervjuad i SydSvenskan om hur det är att flytta utomlands, skriver mitt första (och hittill enda inlägg på bloggen Utlandsmammor) och får mer besök från Sverige. Det är min mamma som kommer och hon har med sig onda baciller som däckar oss allihop. J har dessutom lunginflammation så det är inte mycket livat hemma hos oss i början och mitten av denna månad. När vi hämtat oss lite bakar vi julkakor, shoppar julklappar för brinnande livet och skickar julkort och paket till Sverige.
Den 27:e säger vi adjö till mormor M som åker tillbaka till Sverige och vi ser fram emot ett lugnt nyår alldeles själva.

Andra bloggar om:
, , , och .

10 kommentarer:

aurorabuddha sa...

Vilket spackat ar du haft! Jag har oxa, lite halvhjartat maste erkannas, startat dieter och sokt jobb det gangna aret... Vi far ta nya tag! Men inte *nu* inte, forsta januari far det bli.

Lullun sa...

Kul idé med en resumé! Och mycket kul har det ju hänt! Tråkigt med din farmor dock. Själv har jag gjort en liten extrasida till min blogg, med foton och korta texter för att sammanfatta mitt (och grabbarnas) 2007 (se länk i högermenyn på min blogg). Kolla gärna om du får tid & lust! :-)

Anonym sa...

Kul med en resumé. O lite roligt att ni var på några parker samma dagar som oss, o såg raketuppskjutningen precis som vi (fast vi stod på andra sidan vattnet närmare bestämmt i Titusville) Fast vi hade ju en lite längere resa än er :-)
Gott nytt år på er

http://busliv.blogg.se/

Anonym sa...

Gott nytt år Vic! :)

Anne sa...

Vad fina och många nya bilder det var i fotodagboken. Everglades ser verkligen väldigt speciellt ut. Gillade er spänstiga tomte också, han var ung som inte fått vitt skägg än. Jättefina örhängen du fått också, du verkar ha varit snäll i år :)
Årskrönika är inte dumt göra den här tiden på året, att sammanfatta allting.

Petchie75 sa...

Jättebra idé med sammanfattning och årskrönika! Jag skrev min sammanfattning som en topplista istället (är en sucker för listor!!). Det är kul att se tillbaka på året och inse att man har gjort jättemycket, både roligt och tråkigt, men visst väger det roliga upp :-)
Gott Nytt År!

Annika sa...

Vilken trevlig årskrönika!! Jag minns när du oroade dig för den där frukosten, och sen hur du skrev upp Dancing With the Stars! yay!
Och både du och jag lämnade facebook utan att sakna det ett endaste DUGG...
Gott Nytt År!!!

Desiree sa...

Gott nytt år Viktoria och hoppas att både du och hela familjen får ett underbart 2008!

Kram
Desiree

aurorabuddha sa...

Jag glomde saga Gott Nytt Ar till dig och din familj!

Victoria sa...

Aurorabuddha: Jepp nu är det nya tag som gäller!! Gott nytt år till er också!
Lullun: Jag har tittat på dina foton från 2007, många fina bilder men det var också mycket tråkigt som hänt! Jag känner med er!
Busliv: Det var ett sammanträffande!
Josse: Gott nytt år, till er med! Kramar!!
Anne: Jepp - jag har tydligen varit jättesnäll i år!
Petra H: Visst är det bra - inte minst för en själv så man minns vad som egentligen har hänt under året.
Annika: Just ja, vårt Facebookavhopp! Jag har inte heller saknat det en enda sekund.
Desiree: Gott nytt år till er också! Kram!