2008-02-05

Vitt pulver i näsan är aldrig bra

Eftersom det nu är fettisdagen idag tyckte jag att vi i alla fall skulle försöka åstadkomma semlor. Eftersom jag skam till sägandes inte är så glad i att baka så sökte jag med ljus och lykta efter en bulle som skulle kunna tjäna till själva semmelbullen - utan resultat. Tänk att det ska vara så svårt att hitta vanliga, enkla vetebullar i det här snabla landet! Det är ju bara en massa muffins och konstiga bakelser med knasiga fyllningar och icing och... Morr!

Men jag ville verkligen inte baka, så vi köpte croissanter istället eftersom jag hade ett svagt minne av att vi en gång i Mörby Centrum hade köpt något som jag har för mig åtminstone nästan såg ut som en "croissantbulle", med mandelmassa och grädde. Den var utsökt.

Resultatet av mina ansträngningar (som ni ju redan vet inte är särskilt stora...):



Jag förvarnade killarna om att de inte skulle andas in när de tog ett bett av bullen eftersom jag av egen erfarenhet vet att florsocker i näsan inte är något vidare...
De åt utan större entusiasm men jag tröstade dem med att vi skulle få "riktiga" semlor på Svenska Skolan på söndag och det blev de belåtna med.



Andra bloggar om:
, och .

7 kommentarer:

Anne sa...

Du är för rolig och påhittig du, smart och kreativt testa med croissant. Man tager vad man haver liksom. Såg väldigt gott ut på bilden.
Det är synd inte Ikea säljer semlor (för de antar jag att de inte gör??? inte för att jag varit dit men tror inte de säljer). Jag känner mig också lite tveksam till att baka från grunden och göra de där bullarna. Är det bara barnen som får "riktiga" semlor på Svenska skolan eller kanske föräldrarna också får :)

Desiree sa...

Din uppfinningsrikedom är det iallfall inget fel på måste jag säga. Det var ingen dum idé att ta en croassant istället. Det borde blivit ganska gott iallfall. Nej vetebullar verkar de inte vara mycket för i detta landet.

Ing sa...

Hej Victoria, Jag var in på flickr och tittade på dina bilder, jättejättefina är de! Och hälften av dem vill man ju bara äta upp!!

Victoria sa...

Anne: Jag har faktiskt inte varit och tittat på IKEA, de har inte haft något liknande där förut så det föll mig inte in ens... Som tur är får alla på Svenska Skolan semlor, inte bara barnen! Hurra! :o)

Desiree: Precis, vill man ha vanliga släta bullar då får man alla ta och baka själv. Suck.

Ing: Tack, vad roligt att du tycker om mina bilder!

Saltistjejen sa...

Oj värsta "cross-over-vaket"! Frankrike möter Sverige...
Hurra för att du ansträngde dig och hvar så påhittig! Och riktiga semlor i helgen blir ju jättebra! :-)

Malin sa...

Vilken jättebra idè! Den ska jag försöka komma ihåg till nästa år. Vi bakade dem själva för skolan här, men tricket med att baka i Florida är att det aldrig blir lika fluffigt som de blir hemma i Sverige. Så det är bättre att köpa om det går....och du gav idèen. Kanonbra:)

Lullun sa...

Hihi. Men påminner faktiskt om de danska semlorna jag skrev om i min blogg. Och vet du, det hände mig faktiskt i år, för första gången; det där med florsocker i näsan. Aaj! Där fick jag för att jag åt dansk semla istället för svensk; på mina hemmabakade brukar florsockret nämligen på något sätt "klibba sig fast" (och nej det är inte för att de är råa inte ;-) ).