2006-11-13

Sylt

Skulle köpa sylt häromdagen. Pannkakor går ju inte att äta utan sylt och J stod redan och fixade vid spisen så nu fick det gå undan!
Ett enkelt uppdrag, kan tyckas.

MEN, när jag står där i affären ställs jag inför följande:

- jam
- spread
- preserves
- jelly
- spreadable fruit
- marmelade

Jamen HÄRREGU, kan de inte bara ha sylt?! Vad är det för fel på de här människorna egentligen?

Nåväl. Jelly och marmelade gick bort direkt. Sen var det bara att kika närmare på burkar och flaskor för att se vad det innehöll för att se vad som egentligen var det rätta. Till slut köpte jag en "hallon-jam" (riktig sylt, jätte-jättegod!) och en "jordgubbs-spreadable fruit" (vilken var sylt utan några som helst synbara bitar i en sån där klämflaska, killarna gillar det).

När jag kom hem var nästan alla pannkakor och plättar uppätna, utan sylt. Se därför till att alltid ha sylt hemma.

PS. Läs sylt, sylt, sylt, sylt, sylt många gånger. Till slut vet man inte vad det är för ordet ser så konstigt ut. Sylt?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Spread och preserves är, som du märkte, det som är mest likt svensk sylt, fast lite fastare i konsistensen (och gärna sötare förstås). Vi är också stora klämflaske-fantaster, det är så skönt utan en massa kladd :-). Och "Smuckers" gör faktiskt riktigt god "sylt"! /Kram kram

Anonym sa...

Känner igen det där...
Att bara handla typ bröd och mjölk tar en evighet för mig eftersom det finns så många olika sorter. Eller som typ Lätta eller Lätt&Lagom-smör till mackorna. Vilken bytta ska man ta, vad är vad liksom...