2008-04-04

Sega hallonrutor

Jag vet att jag hade det här receptet på bloggen förut, men jag hittar det inte nu så jag skriver in det en gång till:

Supergoda sega hallonrutor



200 g smält smör
6 dl strösocker
4 ägg
6 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 påse mandelspån
Färska hallon (eller andra goda bär, blåbär är väldigt goda till detta)

Klä en långpanna med bakplåtspapper.
Smält smöret i en ganska stor kastrull och låt svalna något.
Rör i sockret och sen äggen, ett i taget och rör om ordentligt.
Blanda mjöl och vaniljsocker och häll i kastrullen.
Här måste man röra ordentligt och noga, annars blir det klumpar och det vill vi inte ha, kompisar!
Det blir en riktigt seg röra som man får breda ut i långpannan.
Häll sen över bär och mandelspån tills du är nöjd.

Om du vill ha chokladrutor byter du ut 0,5 dl mjöl mot 3 msk kakao.

Gräddas i ca 30 minuter mitt i ugnen på 175 grader Celcius.
(Och för er som har en dum ugn som går på Farenheit så är detta 347 grader F.)

Andra bloggar om:
, och .

3 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Wow!!! DET DÄR lät SUUUUPERGOTT!!!
Måste nog testa det i helgen!!!

Kram!

Marianne sa...

Ååå vad gott det låter!!! Det måste jag också testa!

Marianne sa...

Nu har jag testat, URGOTT! Och jag har länkat till receptet på min blogg. Tack för gottiset!