2007-11-12

Att flytta till Florida

Jag har skrivit förut om hur det var när vi flyttade till Florida, bland annat i det här inlägget, och jag får regelbundet mail från Sverige där jag får frågor om hur man bäst går till väga om man vill flytta till Det Stora Landet i Väster.

Jag kan bara berätta hur det gick till när vi flyttade, alla situationer är olika och det kommer alldeles säkert inte vara likadant för någon annan familj som tar steget och flyttar utomlands.

Hursomhelst, så här var det för oss, kanske kan det hjälpa någon:

Min man J fick erbjudande om att arbeta här. Det är det bästa sättet vad jag förstår när man vill bo och arbeta i USA. Företaget man arbetar på ”sponsrar” ditt visum och ansökan om greencard. Man kan ansöka om greencard själv, men det är dels en väldigt långdragen process och dels är det väldigt dyrt, många tusen dollar per person.

Att gå med i greencard-lotteriet är också en idé, men jag vet inte hur många som vinner.

Man får inte jobba här utan att ha ett Greencard eller visum.
Det finns mer att läsa om detta på den amerikanska ambassaden i Stockholms sida.

Om man inte har ett arbetsvisa eller greencard kan man bara stanna i USA i 90 dagar, på ett så kallat turistvisa.

Men, nu leker vi att du redan har fixat allt det där, du har ett visum och ett jobb här i Florida. Då behöver du någonstans att bo. Förhoppningsvis har du och din familj hjälp av företaget som flyttar över er. Ni kommer i så fall att få besök av ett antal muskliga män, som i ett nafs packar ner minsta pinal ni har i huset i kartonger och sedan lastar in hela härligheten i en flyttcontainer. Då gäller det att redan ha packat sina väskor med det ni vill ta med er på flyget, annars blir både skor, tandborstar och ungarnas älsklingleksaker nedpackade.

Ni kan välja ett antal grejor, ungefär så mycket som får plats i fyra flyttkartonger, som kommer att fraktas per flyg till er och som kommer fram efter ett par veckor. Resten av grejorna i containern fraktas per båt över där det kommer gås igenom av tullen. Detta kan ta upp till tre månader, om man har otur. Vi hade tur och fick vår container på fyra veckor, men det är inget man kan räkna med. Bäst att ställa in sig på den längsta tiden, så blir man glatt överraskad om det tar kortare tid.

Den första tiden får ni bo i ett möblerat hus, där finns allt man behöver, som möbler, sängkläder och köksgrejor. En ”relocation specialist” kommer att ta kontakt med er och hjälpa er att välja ett hus, antingen ni vill hyra eller köpa.

Angående bostäder så finns det en hel del att välja på, det beror förstås på hur mycket pengar man vill lägga ned på sitt boende.Vi har hört att om man planerar att stanna i mindre än fem år lönar det sig inte att köpa, utan det är bättre att hyra.Vad jag förstår anlitar både säljare och köpare en mäklare, och mäklaren hjälper till att hitta en bostad som passar. Man åker inte runt själv och tittar som vi är vana vid i Sverige, utan mäklaren följer med på varje besök. Som köpare betalar man inget, det är säljaren som står för mäklarkostnaderna.

Om man vill hyra ett hus med OK standard, i ett bra område i vår del av Florida får man räkna med att betala mellan 2000 och 3000 dollar i månaden.

När man letar efter ett hus brukar de flesta först bestämma sig för vilken skola barnen ska gå i och letar sen efter ett hus som ligger i skolans upptagningsområde. Vi brukar titta på Broward County Real Estate för att titta efter hus, och sen på Browardområdets School Locator för att mata in adressen för att se vilken skola adressen vi söker på hör till.
Bor man utanför skolans "område" får barnen inte gå där, även om skolan ligger närmare än den skolan man hör till.

Skolorna här betygsätts efter barnens resultat på olika nationella prov, det bästa är naturligtvis A+, här finns en lista över alla skolor i Broward och här finns en liknande lista över skolor i Miami/Dade-området.

Andra bloggar om:
, och .

7 kommentarer:

SweFlo sa...

Det är nog ganska skiftande beroende på vart man bor. Jag kom hit först somau piar, åkte sedan hem och fixade studentvisum (då får man jobba 1 år efter avslutade studier) och sedan råkade jag gifta mig och blev kvar här. Här kan man välja vilken skola man vill att barnen ska gå i, men man får ange de tre man önskar och det är ingen 100 % garanti att man får förstavalet. www.realtor.com är bra för att kolla hus nationellt. Det är oerhört mycket smådetaljer att tänka på, men som sagt, om man går via ett företag brukar de hjälpa en med det mesta.

Saltistjejen sa...

Kul att läsa om er flytt! För oss var det rätt annorlunda eftersom ingen av oss arbetar på något "fancy företag" utan man flyttar mer eller mindre "själv". Alltså inget flyttföretag eller ngn som betalar för transporten av saker. Vi tog därför inte med oss mer än de nödvändigaste sakerna. Vilket var 4 flyttkartonger via SAS cargo med lite köksprylar, täcken och skor. Och så varsina två resväskor proppade med kläder som vi tog när vi flög.
Fst jag känner ett annant par sär han arbetar på Ericsson och de fick sina möbler och andra saker betalade. Alltså flytten av möblerna. Sådant låter så lyxigt!!! :-)

Däremot betalade våra resp arbetsgivare för våra visum, så det behövde vi inte betala själva.

När vi kom hit fick vi en temporär lägenhet där vi bodde i ca 6 veckor innan vi fick den vi har nu. Här i NYC kostar boendet mycket så folk betalar ungefär vad ni betalar för ett hus (hyra) för en 2-3 RoK (= 1-2 bedroom appartment).

Anne sa...

För oss såg det också lite annorlunda ut. Vi flyttade till ett nytt jobb, alltså ingen transfer utan maken fick ett jobb som han sökte direkt på det amerikanska företaget (vi har alltså inga band till Sverige eller någon svensk arbetsplats åka tillbaka till den dagen det ev. blir aktuellt flytta hem igen).
Visum är ju en stor grej, som du skriver Victoria, och det är en djungel som kan variera enormt mycket beroende på hur man så att säga kommer in i landet (en regel gäller för dig som gifter dig med amerikan och hur du kan få visum, andra visumregler och villkor gäller för dig som kommer på sk transfer från en svensk arbetsplats, en tredje variant om man som vi kommer "direkt" och så vidare).
Vi fick välja hur vi ville ha flyttersättningen (vill minnas det var $25.000 skulle dock skattas), och vi valde ta det rakt av i pengar och lämna grejerna i Sverige (förutom 36 lådor på ca 600kg vi skeppade hit med flygfrakt). Med facit på hand hade det varit bättre ta över allting hit och flyttat allt på en gång, eftersom det som bekant kostar mer än man tror köpa precis alltingnytt som behövs i ett hem) men det är en annan historia...

aurorabuddha sa...

For mig var det ocksa annorlunda. Jag kom hit pa... hmm, heter det fiancee visa? For att gifta mig, alltsa. Inte med vem som helst, nu da, utan med maken. :o) Jag har just ansokt om att bli amerikansk medborgare - jag tror att jag ska ta och skriva om allt det har i min blogg imorgon! Tack for tipset!

Per Andersson sa...

Bor redan i FLorida. Löste posten med en tjänst som heter Mobila Posten. Får därför posten snabbare än hemmai Sverige. Ett litet tips: www.mobila-posten.se

Anonym sa...

Tips: http://www.mobila-posten.se
Den kan hjälpa till!

plankgatan sa...

hejsan. vi är jättesugna på att flytta till Florida. är 2st vuxna + 1 barn (6årig dotter). båda studerar just nu. jag till ingenjör och Pernilla till lärare.

så vi vill(ska) flytta till florida och börja jobba där, om ca 2år. vårt barn går i Waldorf och vi hon ska forsätta i Waldorf i Florida.