2008-04-09

Vitkålssallad

Det har efterfrågats recept på den där vitkålssalladen jag hade en bild på i fotodagboken, så här kommer den:

ViktVäktarnas klassiska vitkålssallad:

1 kg vitkål
1 kg morötter
3 paprikor, gärna i olika färger
15 cm purjolök
1 rödlök
1/2 dl olja
1/2 dl vatten
1/2 dl socker
1/2 dl äppelcidervinäger

Gör så här:

Strimla vitkål, morötter och purjo.
Dela och kärna ur paprikorna och dela i bitar.
Lägg alltsammans i en stor skål.
Krydda med salt, peppar och örtkryddor, blanda ordentligt.
Koka upp olja, vatten, socker och öppelcidervinäger.
Slå detta varmt över grönsakerna och blanda igen.
Lägg över i en (stor) burk och sätt på tättslutande lock.
Låt stå i kylen minst en timma innan du äter av salladen.
Hållbar minst en vecka i kylskåp.

Jag brukar göra halva satsen, jag har ingen burk tillräckligt stor (eller plats för en i kylen heller för den delen) för hela satsen.

Smaklig måltid!

Andra bloggar om:
, och .

8 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Ah, ar detta ungefar som sk "pizzasallad"??
Later gott!

Desiree sa...

Den lät god. Ska ta och spara ditt recept.

Marianne sa...

Låter gott, tack, jag ska också spara.

Annika sa...

URGOTT!!!
DEN ska jag göra. Blir säkert god om den står till sig ngn dag också kan jag tro...

Annika sa...

Hur många points, btw???

Anonym sa...

Hejsan
Tycker inte det låter så gott, men är nog väldigt nyttigt. Skall nog försöka mig påt.
Ha en mysig vecka

Anonym sa...

Tack :-) Nu ska jag fixa den sallad och hoppas den smakar lika bra som jag tror! Tack för receptet!! *kram*

Sandra sa...

Toppen... står här i köket och tänkte att jag skulle göra vitkålssallad som du tipsade om för läääänge sen.. Har receptet nedskrivet nånstans - men var?

Googlar och hamnar direkt här... Toppen!

Kram kram!