2007-08-07

Förberedelser inför orkanen

Som ni alla vet kan det här i Florida komma en orkan när man minst anar det och då gäller det att vara förberedd. Förra året var vi totalt oförberedda och det var total hysteri kring orkanen Ernesto, en orkan som här hos oss inte blev mer än lite blåst och regn men folk hade både Wilma och Katrina i färskt minne, så det blev ett ståhej utan dess like. Det hamstrades vatten, mat och bensin som om världens undergång var nära och många satte upp sina orkanluckor för fönstren.

Det hela blev som sagt lite blåst och regn och livet återvände genast till det normala och vi hade fått lite övning i hur man gör (och inte gör) när man sätter upp orkanluckor.

I år tänkte vi att vi skulle vara lite mer förberedda när det gäller införskaffning av mat, vatten och andra livsnödvändigheter som kan behövas om det verkligen kommer en ordentlig orkan. Det finns mängder av siter på internet som innehåller listor av alla de slag på ting man behöver i händelse av en orkan.

Häromdagen var jag och killarna och inhandlade några av de grejor som finns på dessa listor, här är några exempel:



Ficklampor med fräscha batterier måste man ha om strömmen går. Det rekommenderas inte att ha tända ljus på grund av brandrisken.



Arbetshandskar måste man ha när man sätter upp orkanluckorna, de är ganska vassa i kanterna och tunga att hantera, så att ha handskar är väldigt bra. (Varför är det blommor på alla damhandskar egentligen? Tramsigt.)




Sån här silvertejp måste man ha, enligt en av listorna vi hittade, så det köpte jag såklart. Insåg generat att jag i alla tider trott att det hette "duck tape" men det gör det ju inte...

Vid en närmare efterforskning ser jag att det kan ha hetat "duck tape" i typ tidernas begynnelse eftersom tejpens förmåga att stöta bort vatten jämfördes vid just änders fjädrar. Vill du läsa mer om detta otroligt intressanta ämne, titta här.

Andra bloggar om:
, , och .

5 kommentarer:

JaCal sa...

Oj ja jo, MÅSTE ta tag i de där listorna... inga orkaner här - men väl jordbävningar - kanske inte just där vi bor - men potentiella långa elavbrott till följd. Vi _pratade_ om det så sent som häromdagen... maken blir direkt storslagen och ska bygga gassolkök och börjar yra om att vi borde ha solplattor på taket och bli självförsörjande på el och bla bla bla och sen står vi där utan en enda fungerande ficklampa i huset...

Skriver på "to-do"-listan bums. "Härma SunnySwede".

Petchie75 sa...

Jättebra inlägg, jag ska ju flytta till Puerto Rico (dock hoppas jag missa största delen av orkansäsongen eftersom jag inte åker förrän i slutet av oktober/början av november) och lär behöva sådana listor. Ska genast skicka en till min pojkvän som flyttade dit idag! Orkanluckor finns redan installerade, det hade varit lite jobbigt att göra det själv på 9:e våningen (tänk om man hade tappat en!)..

Victoria sa...

Jacal: Det låter otäckt med jordbävningar, har ni haft några "stora" medan ni bott där? Det känns bra att vi börjat med grejorna på listan, så jag inte står där som en fågelholk när det väl smäller till och inget finns att få tag på i affären.

Petra: Men vad kul att "träffa" en ny utlandssvensk, vi var faktiskt nära att flytta just till Puerto Rico innan vi bestämde oss för Florida! Vilket sammanträffande! Men nu kommer jag ju få veta vad jag missat när jag följer din blogg...

Desiree sa...

Ja det gäller att vara förberedd. Kollade in listan du hade länkat till. En hel del har vi. En del var liter komiskt tex att man skulle se till att ha peanutbutter och jelly hemma. Jag tror jag skippar dessa. Jag kan fatta att det är bra att ha konserver men just vilka konserver bestämmer jag nog själv helst ;-)

SweFlo sa...

Förutom mat känner jag att vi har vad som behövs i orkanskydd. Köpt etom en liten batteridriven TV med strålkastare och radio som vi har haft stor nytta av under strömavbrott vid senaste stormen. Bra att kunna se vädergubbarna på TV! Det finns ju ett märke med silvertejp som heter just DUCK tape eftersom det är så många sm säger fel, och de beslutade sig att göra det sin grej. De har en liten anka osm logga.