2008-05-23

Fredagstema - Skor

Dagens fredagstema är skor.
Alltså, jag gillar skor. Men jag älskar inte skor. Jag har inte femtiåtta par i garderoben som jag ömt pussar godnatt varje kväll. Jag köper ett par skor och använder dem tills de dör ifrån mig. Sen köper jag ett nytt par.


Det här är skorna jag använder mest. De är väldigt bekväma, och välanvända som ni kan se bak vid hälen... Och så ser man hur mina tår ser ut också...
De flesta använder såna där "slip-in" eller vad de kan heta, ni vet såna med en grej mellan stortån och ... eh tån bredvid. Jag kan för mitt liv inte ha såna, får skoskav bara jag tittar på ett par såna sandaler. Tyvärr. Dessutom måste skon sitta fast ordentligt på foten, annars går jag och spänner foten för det känns som om skon ska ramla av. Inte bekvämt.


De här skorna använder jag när det ska vara lite finare. De är rätt sköna, men går jag länge i dem får jag skoskav på höger stortå.


Det här är mina gympadojjor som jag använder när jag är ute och går mina morgonpromenader, eller dagar när jag vet att jag ska gå mycket (tänk Disney World...). Det är ett par Nike Air som är väldigt bekväma. Jag köpte dem när jag slitit ut mina gamla svarta Nike som jag hade innan.


Det här är ett par vardagsskor som jag använder... eh, just det, till vardags... Köpta på SuperTarget av alla ställen, men jag gillar dem.

Men, de skor som jag har i särklass mest är egentligen inga skor om man ska vara petig. Det är mina otroligt sköna Birkenstock som jag fick av svärisarna för många år sedan. Jag har dem nästan varje vaken minut när jag är hemma, trots att det inte på något sätt är kallt på golven här (vilken var en av anledningarna till att jag jämt använde dem i Sverige) utan mer av gammal vana. Det känns inte bra att gå utan. Det har hänt flera gånger att jag varit på väg till affären och glömt att byta till uteskor...


Självklart har jag fler skor liggande, men jag använder dem så sällan att jag inte tycker att de gjort sig förtjänta av någon bild.

Slutligen kan sägas att jag skulle önska att jag kunde ha lite mer finare skor med höga klackar, men eftersom jag inte jobbar och sällan går på fina fester, finns egentligen ingen anledning att ha några såna. Dessutom är de inte särskilt bekväma. Jag tror att mina fötter är felkonstruerade, jag får otroligt lätt skoskav på de mest korkade ställen av skor som rimligtvis inte borde ge skoskav. Men jag klarar det. Duktig tjej.

Andra bloggar om:
, , , och .

6 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Ha ha!! jag får också skavsår i blåsor även av skor som omöjligt ska ge det.... Så du o jag kan bilda klubb! ;-)
Tycker dina skor ser jättesköna ut! Jag gillar också bekväma skor som man kan gå i utan problem. Även om högklackade dojor såklart SER snyggare ut så kan jag inte gå i sådana utan att få ont. Trist men sant.

Cecilia sa...

Då kanske jag också kan få bli medlem....
Håller också med om att dina skor ser jättesköna ut.
Hittade ett par skor i garderoben häromsistens som jag inte ens kommer ihåg vart jag köpt så de är inte välanvändna antar jag.

Marianne sa...

Men visst måste skorna vara bekväma! Det är A och O, de ska finnas där utan att man behöver tänka på dem. Fast i min gröna ungdom hade jag en något annorlunda inställning och vinglade fram i skyhöga klackar till vardags : D

Dina skor ser jättebekväma ut, och det är en förutsättning för att ett par skor ska bli favoriter tror jag. De kan vara hur vackra som helst, men om de är obekväma blir de aldrig favoriter. Sedan tror jag det kanske är lite av en generationsfråga om man använder mycket gympadojor eller ej. Jag tillhör en generation som kanske inte använder dem riktigt lika mycket som yngre, även om de är bekväma.

Petchie75 sa...

Jag med, skoskavstjejen nr 1, det är jag!! Mina hälar ser förskräckliga ut - just nu har jag nog 3-4 olika blåsor som håller på att läka..
Snygga skor du hittat på Super Target (är det samma som vanliga Target - vi har varken det ena eller det andra här i PR).
Jag har likadana Birkenstock, urgamla och jag har bara använt dem en gång här i PR och då fick jag mega skavsår framme vid första remmen.. men jag hade dem som jobbskor när jag var hotellstäderska under studietiden.
En fråga: har du en storlek mindre än vanligt i dina Birkenstock?? Jag har stl 35!! vilket jag inte har i nga andra skor (vanligtvis 36) och kommer ihåg att jag nästan inte köpt dem för att jag tyckte det var absurdt att ha stl 35, ha ha!!
Trevlig söndag!

Anne sa...

Sen kommentar från min sida...
Kul se dina skor, du ser ut ha rätt nätta och små fötter!
....säger ankfoten och är bara liiite avundsjuk ;)
Här är en till med skoskav!
Jag undrar också om Super Target är "vanliga" Target eller om det finns nåt Super Target också?

Victoria sa...

Saltis: Jaaa! vi kan bilda Skavsårsklubben!! Hi hi.

Cecilia: Sånt har hänt mig också, hittade ett par skor när jag rotade i en flyttkartong, de satt fortfarande ihop med ett sånt där plastsnöre...

Marianne: Precis, skorna kan vara hur fina som helst, men går det inte att ha dem utan att få ont blir de stående i garderoben!

Petra: Ja, det är ungefär som vanliga Target, det är bara mycket större, med stor matavdelning, förutom kläder, heminredning och allt annat de har. Jag har storlek 36 i mina Birkenstock och 37 - 37,5 i mina vanliga skor. Du får vara med i våran klubb med dina skavsår! ;o)

Anne: Tss... här finns inga nätta små fötter inte! Plattfötter, snarare. Med skavsår.