2008-09-19

Fredagstema - MUSIK!

Den här veckan skulle vi hitta en sång som på något sätt representerar stället vi bor. Jag gjorde det enkelt för mig och knappade in "Florida" på YouTube, och har man sett! Den här var vad jag hittade:



Innan vi flyttade hit bodde vi i Stockholm, och den här låten får representera min älskade hemstad:



Vi har också bott i England, det var när Lill föddes. Vi bodde nära Reading, där det varje sommar hölls en musikfestival. Det här är Level42 som spelar på just Readingfestivalen:



I min ungdom visste jag inte vad jag skulle göra när jag gått ut gymnasiet, så då är ju folkhögskola ett trevligt alternativ! Jag gick ett år i Bräkne-Hobys folkhögskola i Blekinge och här kommer låten från Blekinge:



Året före detta tillbringade jag på en annan folkhögskola på Väddö ute i Roslagen. Följande musikvideo är tydligen inspelad i Väddö så den får väl duga!



Jag växte upp i Botkyrka utanför Stockholm. Därifrån kommer också Latin Kings med Dogge Doggelito i spetsen:



Jag tror också att Rob`n`Raz kommer härifrån men det ska jag låta vara osagt.

Andra bloggar om:
, , , och .

13 kommentarer:

Marianne sa...

Vilken musikalisk resa! Tack! Hahaha, en lerelefant : D Synd att Väddövideon inte ville, får prova senare.

Ska snart göra min också.

Fritt ur hjärtat sa...

Men kära nån så mycket olika, och som Marianne så klot säger, vilken resa. Fast allt är ju inte bra;-)

Annika sa...

DEN första låten är jag töntigt förtjust i!! Har den på min iPod och den är så himla bra att power walka till!! SKÖN!!
Väddövideon ville sig inte,tyvärr...där har jag varit en del så det hade varit kul att se.

Annika sa...

GLÖMDE!!! Jag var så nära att lägga in Peter Jöbacks låt själv idag....DEN är så FIN!!! Älskar den!!
OCH Level 42!!! I love them :-)

NU ska jag inte göra ngra fler tillägg-
Kram!

Anne sa...

Det var en musikresa som hette duga, smart och kreativt att skriva in Florida på youtube. Peter Jöbacks låt är bara så fin, har aldrig sett video till låten så det var extra bra du lade upp den låten.

Cecilia sa...

Ja det var spridda musikaliska resor.Älskar Peter Jöbacks låt,den är så himla fin.Jag som inte är från Stockholm längtar t o m dit då jag hör den.
Stressa inte ihjäl dig nu!!
Hur mår du förresten?
Hoppas ni får en skön helg!

Kram

Anonym sa...

Här var det variation må jag säga. Fydigt att söka efter stad....så långt tänkte inte jag.

Petchie75 sa...

Vad roligt att du tog med musik från alla ställen du bott på!! Jag är inget större Peter Jöback-fan men den låten ÄR bra - och precis som Anne så hade jag inte heller sett videon!
Vad spelar killen (eller tjejen??) på i Blekinge-visan? Du har verkligen bott på många olika ställen i Sverige!
Trevlig helg! Kram

StrandMamman sa...

Du fick ihop en hel massa olika musik, kul! Trevlig helg!

helena h sa...

Kul videotripp!
By the way - du har helt rätt i att Rob'n Raz kom från Botkyrka. Kanske minns du iaf en av dem från grundskolan. Jag gör det, med viss skräck :-)

Desiree sa...

Kul att lyssna på dessa. Det var en hel del som jag inte hört innan. Ha det bra.

Jemayá sa...

Hej! Jag är inte så säker på att jag kommenterat på din blogg tidigare, fast jagnågon gång kollat den. Vi ahr saker gemensamt, bl.a. förkylda nu just och jag älskar också nya kalendrar :). Vilken fin Peter Jöback låt, fast videon kanske inte riktigt var vad jag skulle ha förväntat mig till låten! "Elefantlåten" var också härlig! Tyvärr har jag långsam kontakt, så kunde bara lyssna på lite av låtarna. Trevlig lördag! Hälsningar Ulla från Österbotten!

Jemayá sa...

ja, jo, glömde Level 42, tack för att du påminde mig om den, kommer alltid att tänka på Korfu i Grekland, när jag hör dem (det är en annan historia :). ds.