2009-04-18

Barn- och svärmorslösa

Gårdagskvällen var under flera timmar både barn- och svärmorslös. Det lilla barnet var på kalas med tillhörande översovning och det större barnet var på hemväg från årets största skoläventyr; skolresan med alla fjärdeklassare till St. Augustine.
Mamma gick och la sig tidigt och vad skulle J och jag göra de timmar där vi var alldeles ensamma...?

Se en romantisk film?
Äta en sen supé i skenet från levande ljus?
Massera varandra med choklad och sen slicka bort det?

Nope.
Vi somnade i varsin soffa.

Så kan det bli ibland.

Mina problem att skriva vettiga inlägg men något som helst innehåll håller i sig. Jag vet inte om det är för att mamma är här - jag väljer nog omedvetet att leva mer IRL nu och ta vara på den tiden jag har med henne. Bloggen är alltid kvar men mamma åker hem på onsdag.

Vi är nu 99.9% inställda på att det blir flytt till sommaren. Flytten kommer nästan säkert gå mot West Palm Beach-trakten, en timmes bilresa norrut från där vi bor nu.
Det är köparnas marknad och det finns hur många hus som helst att få för löjligt låga priser. Samtidigt som jag är glad över att vi nu kan få ett hus som i vanliga fall skulle varit totalt omöjligt för oss att köpa, känner jag medlidande för de stackars människor som har varit tvungna att gå från hus och hem därför att de inte kunnat betala sina lån.

Flera av husen vi tittat i har inte varit bebodda på många hundra dagar. Det ligger döda flugor och myror i badkaren och toaletterna, det finns inga vitvaror, varken i kök eller tvättstuga. Finns det pool är den alldeles igengrodd.
Men det är sånt man får försöka se igenom när man kommer och tittar på huset. Jag, som i vanliga fall har en väldigt utvecklad fantasi, har konstigt nog svårt för just detta. Jag ser bara hur ledsamt huset ser ut, ibland kan jag nästa känna desperationen som dryper ur väggarna från dem som varit tvungna att flytta, inte för att de ville utan för att de var tvungna. (På det sättet har jag bra fantasi...)

Nåväl. Idag har vi planerat att vi ska titta på fler hus, vi ska bara hämta upp den lille sonen från översovningskalaset först. Förhoppningsvis kan vi bland annat titta på ett hus som mamma och jag var uppe och kikade på förra veckan. Damen som bodde där hade efter vad jag förstod jobbat i underhållningsbranschen och hade fler kläder och skor än vad jag trott vara möjligt för en enda människa att äga. Varenda walk-in i hela huset var fullproppad med hennes kläder, och det låg högar på sängarna i de sovrum som inte användes.
Jag tyckte hursomhelst om huset och vi får se vad J tycker.

Imorgon funderar vi på att åka till Miami Seaquarium och titta på delfiner och späckhuggare. Det var länge sedan vi var där sist, det var precis i början när vi flyttat hit och Lill fick vara med i delfinshowen, lyllos honom! Både jag och Lång var gröna av avund när han fick klappa en delfin!

10 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Det är la klart att ni ska leva IRL.

Ha det gott!

Angelica sa...

Så klart bloggen kan vänta och det lät ju fantastiskt att ni kanske kommer att hitta drömhuset snart!!! Hade gärna bytt med dig, Mallorca mot West Palm Beach!!!

Skrattade när jag läste om kvällen, känner igen mig ;D

Kramar

Angelica

Saltistjejen sa...

Tän inte på bloggen. Njut av livet och att din mamma hälsar på er nu!
Och grattis till att ni verkar vara på g med husköp! Minns att vi pratade om det när vi sågs här för ett tag sedan. Visst är det sorgligt att folk tvingas sälja, men jag hoppas att du itne tänker alltför mycket på det heller.
Och DU att få vara med i delfinshowen! WOW!
Många kramar!!

Malin sa...

Hej, jag tittar in och läser här ibland, kul läsning och extra intressant eftersom att vi antagligen är på väg till Florida. Det fanns en uppsjö av hus att titta på nu när vi var där och precis som du säger så fanns det lite av en vemodig känsla i flera av dem. Vi pratade mkt om de stackars människor som varit tvugna att lämna husen. Fast det får man försöka tänka bort när man är på husjakt!

Anonym sa...

Absolut, bloggen kan vänta medan du njuter av mamma-besöket och att få slappa i en soffa en kväll!!
Usch, jag kan riktig föreställa mig hur deprimerande husen ser ut - jag tycker överlag att det är svårare att se potentialen när huset är övergivet - även om man kan stirra sig blind på gräsliga möbler och inredningar när de är bebodda. Du får tänka som så att är det inte ni som köper huset, så är det någon annan - och i varje fall så är det ju bättre för ägarna att husen blir sålda, även om det blir till underpris.
Varför vill ni byta område? Känner ni fler som bor där, eller närmare till makens jobb? Det blev förresten inget av Seattle förstår jag.
Stor kram!

Anna, Fair and True sa...

Verkar smart att tillbringa tiden med besökarna - de är väl inte där så ofta? Bloggen finns ju kvar som sagt! Men det var kul att läsa om chokladmassage! ;) Eller bristen på sådan.
Hur ni hus nu eller ska ni både sälja och köpa?

Victoria sa...

Karlavagnen: Jo, det har du rätt i!

Angelica E: Mallorca låter inte illa det heller, det är säkert många som vill byta med dig! Kram!

Saltis: Precis, man kanske kan låtsas att de hittat något som de hellre vill bo i fast ibland är det svårt när ställer ser ut som den värsta knarkarkvart...
Vi kom inte iväg till Miami, Lill har feber så de blev en lugn dag hemma istället. Skön det med. Kram!

Malin: Kul att ni kanske ska flytta hit! Hoppas att ni hittar ett fint hus!

Petchie: Vi hade gärna stannat i det här området men priserna är alldeles för höga här där vi bor, det finns ingen chans att vi kan betala för ett hus här. Trist men sant. Kram!

Anna, Fair and True: Vi hyr nu och kontraktet går ut i början av augusti, men eftersom vi kom fram till att vi bör skriva kontrakt innan vi åker till Sverige så måste vi lägga på ett ordentligt kol nu för att hitta något som passar oss.

Jenny sa...

Det är faktiskt nästan alltid kul att titta på hus, vare sig man ska flytta eller inte, tycker jag - och självklart ännu roligare om man SKA flytta :-)! Perfekt köpmarknad som sagt också, så enjoy! Se bara till att göra ordentliga "inspections" innan ni flyttar in, om huset stått tomt länge. Utan el och AC i varmt klimat möglar ju inneväggar på nolltid -yuck! Vad kul det ska bli att få "föja med" via bloggen och se vad det blir för hus!! Stor kram!!

Desiree sa...

Det är bra att du tar tillvara på tiden med din mamma. Det är helt rätt. Bloggen finns kvar och vi läsare finns också kvar. Vad kul att ni bestämt er för att köpa hus. Ja det är verkligen köparnas marknad kan man lätt säga. Vi försöker ju sälja vårat så nog märker vi detta. Men det är ju bara toppen att ni faktiskt kan välja och vraka och dessutom förmodligen göra ett riktigt bra köp. Jag antar att man får kolla dessa övergivna hus extra noga om de stått tomma en längre period. Nog kan ni förhandla alla gånge om priset också. Vi är själva öppna för förhandling om det skulle vara någon som kom med bud. Har haft huset ute i ett halvår nu men ännu inga bud. Men man märker dock att marknade sakta iallfall verkar bli bättre. Spännande. Njut nu av sista dagarna med din mamma.

Anne sa...

Absolut, bloggen kan ju vänta. Stanna kvar IRL så länge din mamma är på besök. Man tappar lite internet-och bloggförankring när mycket händer runt omkring en, speciellt med besök. Det är bara bra.
Jag tycker också det är jätteroligt att ni är inne på hus och att det med stor sannolikhet blir nåt. Lycka till, massor!
Som du säger, man får använda fantasin och verkligen inte fastna på andra saker. Det kan ju vara lätt att annars bara stirra sig blind på en ful röd gardin och så är det rummet kört liksom.... Korkat. Hoppas ni hittar nåt som känns riktigt bra och uppfyller det mesta ni vill ha. Annars är det nog sådär med hus (om man inte har obgränsat med pengar) att man inte kan få allting uppfyllt utan måste prioritera en del vad man gillar/behöver osv.