2012-04-11

Om att lära sig något nytt varenda dag

Det skulle handlas grönsaker och jag åkte som vanligt till Maria's Market (det var på vägen dit jag såg alla poliserna). Jag skulle ha ett vitkålshuvud eftersom jag ska göra Nikkaluokta-soppa imorgon och då ska det vara riven vitkål i. Döm om min förvåning när de bara hade "green cabbage" och "red cabbage"! Jag frågade tjejen i kassan och hon sa att de nog aldrig hade haft "white cabbage". Nähä.

Så jag tog svängen om Publix på vägen hem. Fatta att jag blev irriterad över att det inte heller fanns någon vitkål, utan grön och röd. Var det inte säsong eller vad??

Grejen med att jag skulle ha ett huvud är att jag skulle inviga vår nya food processor, och ville inte köpa färdigriven vitkål, sån som jag brukat använda till vitkålssalladen jag gör ibland. Men nöden har ingen lag, vitkål skulle jag ha och det var bara att foga sig när kålsorterna sätter sig på tvären.
Jag tar en påse riven vitkål och kastar ett öga på innehållsförteckningen....
Green Cabbage!

Jodå. Så nu vet man att vitkål heter green cabbage här. Tur att jag inte hunnit göra mig till mer åtlöje för den där sabla kålens skull.

- Posted using BlogPress from my iPhone

1 kommentar:

Saltistjejen sa...

haha men du egentligen är det ju logiskt för vitkålshuvuden ÄR ju faktiskt gröna. iallafall själva "bladen". :-)
Jag ska återkomma med mått också. har bara inte hunnit!!!
:-)
Kramar!