2012-07-28

God morgon från ett soligt Sanibel!

Vad har vi gjort hittills på vår lilla semester då?
Ja, först åkte vi till Tampa och var på Busch Gardens lite grann (söndag eftermiddag och måndag kväll) och så var vi på vattenparken Adventure Island som ligger precis bredvid Busch Gardens. Vattenparkturen fick vi avsluta lite i förtid eftersom det åskade och då stängs alla åkturer av.

På tisdagen packade vi ihop oss och körde ner till Sanibel Island, eller åtminstone nästan. Vårt hotell ligger intill bron från fastlandet ut till ön, så vi ser både bro och ö från vår balkong på elfte våningen. Från balkongen har vi också sett delfiner (men det krävs att man är uppe tillräckligt tidigt för att få se dem, de simmar förbi runt halv sju-sju, så killarna har av förklarliga skäl inte sett dem) och första morgonen när jag var ute och skulle fota omgivningarna såg jag en manatee (sjöko) när jag var ute och kollade in fiskebryggan.

Alla frukostar har vi ätit ute på väg till stranden (hotellfrukost ingår inte här) och det har oftast varit både trevligt, gott och inte alltför dyrt. Luncherna har oftast varit något litet på stående fot eftersom frukosten varit både ganska sen och dessutom riklig, så det har oftast blivit medhavd frukt eller så har vi köpt varsin bägare med glass när vi varit ute och flängt med bilen, annars har vi ätit lite vid poolen på hotellet när vi hängt där.
Det har märkts att det inte är högsäsong nu, många restauranger har stängt över sommaren och öppnar inte förrän i oktober.

Under tiden vi varit här har vi mest badat, i både pool och hav, som för övrigt är otroligt varmt så det är nästan ingen svalka att bada! Vi har också letat snäckor, Sanibel är berömt för sina fina snäckor och vi har faktiskt hittat några som är riktigt fina (bilder kommer senare).
Vi har åkt över bron till Sanibel varje dag (det kostar sex dollar i broavgift, hem är det gratis) och kollat in de flesta av stränderna som rekommenderades för snäckletning och det har varit riktigt kul.

Vi har kommit fram till att det här inte är sista gången vi åker hit - det känns som om vi är utomlands, fast vi är kvar i Florida!
Vi har också bestämt att nästa gång ska alla ha riktiga badskor som sitter ordentligt på fötterna (vi var lite dåligt förberedda den här gången och när Johan tog av sig sina trilskande sandaler trampade han på en vass snäcka och skar upp ett fult sår under foten) och alla ska ha en snäcksamlarhåv. Nu hade vi en att dela på men det är roligast att ha varsin! De kostar inte mycket, under fem dollar på Publix för en enkel håv, och vi behöver ju inga avancerade doningar.

Det har varit helt tokigt varmt och man blir svettig bara av att sticka näsan utanför hotellets luftkonditionerade lokaler. Vi har haft otrolig tur med vädret, bara ett stilla regn föll när vi satt ute under tak och drack våra mimosas till frukosten igår. När vi var klara hade det klarnat upp (och det kändes som om luftfuktigheten var 150%! Phu!) och det var bara att styra kosan till närmaste strand.

Idag är sista hela dagen här, imorgon är det dags att vända hemåt igen till vardagen och små missarna. Vad jag längtar efter dem!
Vi har ännu inte bestämt vad vi ska göra idag, de andra sover fortfarande de små sömntutorna.

Hoppas att ni får en fortsatt trevlig dag!

- Posted using BlogPress from my iPad

Det verkar ju vara helt ljuvligt ställe. Lyckos er som har detta så nära inpå. :-)

/Åsa

eastcoastmom sa...

Åh Sanibel är bland det finaste Florida har att bjuda på, tycker jag. Och bästa stället att leta snäckor i hela Karibien!!!

Hej! Jag hamnade på din blogg ganska nyligen och har bla. läst din sjukdomsberättelse. Jag är så imponerad av hur du tog dig igenom denna hemska tid! Jag har mycket erfarenhet av Florida men för 2 veckor sen hade vi besök här i Bjärred av ett gäng från Sarasota. Nu har de bjudit över min dotter, Malin som är 17 år, och hon vill åka över nästa sommar. Kanske jag reser med henne och därför ska det bli jätteroligt att läsa om dig och om hur livet är i Fl. Ta väl hand om dig! Mvh Marie Persson

Jag har INTE mycket erfarenhet av Fl. ska det stå! Ursäkta, tittar på OS samtidigt..... ;)/Marie

Josse sa...

Vad kul att läsa! Man liksom ser allting framför sig ... Fascinerande med havet som knappt svalkar!

maria sa...

Härlig läsning....låter som ni haft det toppen och vad skönt att det blir som en semester trots att ni är kvar i samma delstat.Maria

Desiree sa...

Låter som en underbart skön semster som ni fått. Vi såg också delfiner när vi var där. Kändes oerhört coolt. Mina svärföräldrar älskar Ft. Meyers beach och har varit där flera gånger som ligger ganska nära Sanibel. Vi bodde inte på Sanibel då vi var där utan bodde faktiskt i Ft. Meyers beach också och åkte sedan över till Sanibel. Älskar stränderna de har där med alla fina snäckor. Håller helt med dig om att det vilar en skön semesterlunk över Sanibel.