2013-04-03

Fler bilder från kryssningen

Vi åkte alltså på en sju-dagars rundtripp med Norwegian Cruiselines fartyg Norwegian Pearl från Miami. De hamnar vi besökte var Great Stirrup Cay (Bahamas), Ocho Rios (Jamaica), George Town (Grand Cayman) samt Cozumel (Mexico).
Min iPhone hängde med nästan överallt, så där finns de flesta bilderna. Här kommer några!

Havet, alltså! Vilken färg! En underbar djupblå som nästan gick i lila.
Himlen var också vacker, när det inte var disigt eller molnigt förstås...

Rumpan på båten man ser är inte vår båt, utan en av Carnevalbåtarna som var i en av hamnarna samtidigt som vi. Vi kom fram till att vi var på den snyggaste båten, men de hade den häftigaste vattenrutschbanan.

Jag kan inte sluta ta bilder på havet, vågorna och det vita skummet. Jag tog säkert fyra-fem bilder varje dag, precis likadana. Bilden är tagen från vår balkong, vår hytt var på däck nio.

När det inte var andra aktiviteter bokade satt vi en hel del vid poolen och åt lunch eller spelade kort. En hel del smoothies och öl slank ner. Johan testade den här, men jag tycke att det var alldeles för mycket rom i. Örrrk!

Äta måste man ju och det fanns mycket att välja på. Vi gick mest på den stora buffen, Garden Café, eftersom där fanns något för alla vare sig man ville ha varm mat, en sallad en macka eller kanske pizza.

Innan vi gick in i matsalen möttes vi alltid av en leende person med en sprayflaska i högsta hugg som sprayde någon typ av antibakteriell vätska på våra händer. "Washy washy! Happy Happy! Smiley Smiley!" Detta fann jag mig själv (liksom många andra) tjoa tillbaka och jag blev alltid på gott humör. Personalen överlag var mycket vänlig och hjälpsam.

Vissa dagar var det alldeles för blåsigt för kortspelning vid poolen, då kunde man sitta i ett av de båda särskilda spelrummen, där det fanns en hel del olika spel att välja på (Cluedo, Monopol, Schack osv). En dag när vi satt där tjuvkikade vi på ett par äldre damer som spelade ett kortspel med hela fyra kortlekar. Jag tyckte att det liknade Canasta och jag var tvungen att fråga dem vad det var för spel de spelade. Det visade sig vara en variant av Canasta som kallas "Hand and Foot". Tydligen finns ännu en variant; "Hand, foot and elbow", då man använder sju kortlekar.

En av de lite finare restaurangerna ombord, Summer Palace, var inrett med inspiration från tsarernas stora ryska palats i St Petersburg. Vi hade också tänkt att gå till hibachirestaurangen Teppanyaki men det visade sig att vi inte var ensamma om det så det fick vara. Vi har ju redan vårt favvoställe här i Boynton.

Flera av kvällarna avslutades i någon av barerna, men en god dricka och lite snacks. Det var också ett utmärkt ställe att sitta och titta på folk. Några klädde upp sig till tänderna, andra hasade runt i shorts och flip-flops. En härlig blandning!

Däckstewarden gick in i alla hytter när det började bli kväll och drog för gardiner, fixade sängarna och kollade så man hade tillräckligt med handdukar. De lämnade alltid efter sig ett djur gjort av handdukar. Här är det en dinosaurie, men det var också kaniner, apor och hundar bland annat.

Killarna tyckte att det var roligt att åka på kryssning, särskilt Isak som hittade många nya kompisar på båten.
Utflykterna som vi bokat var också bra. Det enda stället jag blev besviken på var Great Stirrup Cay, enligt NCL var det en sagolik ö med långa vita sandstränder och majestätiska palmer. Jodå tjena. Allt jag såg var risiga buskar, krossad sten och byggmaskiner av olika slag. Stället såg ut som en byggarbetsplats! Stranden var varken lång eller vit där vi var och det enda som fanns förutom stranden var en stor uppblåsbar vattenruschbana som man var tvungen att betala för att åka i. Patetiskt. Det stoppet hade jag kunnat vara utan.

När vi kom till Jamaica hade vi bokat en utfärd, först åkte vi zipline och sen flöt vi i uppblåsbara ringar längs med floden. Kul! Eventuellt kan jag skaka fram några bilder från zipliningen, Johan fotade där med sin telefon. Själv var jag fullt upptagen med att hyperventilera.

George Town var vi bara in i som hastigast och shoppade lite. Johan hittade en väldigt fin datorväska i skinn och jag fick en mycket fin ring som ni som hänger på Insta redan har sett (den syns förresten här till höger i Instagramflödet).

Tyvärr blev Elias akut magsjuk på natten mellan torsdag och fredag med kräkningar och diarré, så han och jag fick stanna kvar på båten medan Isak och Johan åkte på grottforskningen som vi bokat i Mexico. De tyckte det var en spännande grej att vara med om även om resan dit med färjan tog 45 minuter enkel resa och var mycket obehaglig för den som hade den minsta anlag för sjösjuka. Dessutom släppte bussen som skulle ta dem från färjan tillbaks till båten av dem vid helt fel pir och de (tillsammans med åtta andra resenärer) fick gå i en halv timme för att hitta rätt.

Men, på det hela taget var det en mycket lyckad resa. Jag vill gärna åka igen, skulle gärna vilja åka till Hawaii och kryssa där.

mallan sa...

Å det ser så himla härligt ut! Bilder på havet lan man aldrg få för många.

Desiree sa...

Åh vad kul att få se mer bilder från er kryssning. Förstår att du inte kunde få nog av att fota detta underbara hav med sina olika blå toner och skummande vågor. Otroliga färger! Wow känner man när man ser bilderna på detta vatten.
Låter rätt smart ändå att de sprayade händerna på folk innan buffeén. Det tror jag hjälper en hel del även om det kan kännas mysko. Synd att Elias blev sjuk ändå men skönt att det gick över snabbt. Låter superspännande med zipline. Skulle väldigt gärna kolla in lite bilder på det om du kan vaska fram några.
Roligt med alla de där handduks formationerna de fixar till olika djur.
Kram!

SweFlo sa...

Jag hade hoppats på lite fler bilder, så det här var kul! Min stora fasa är att drabbas av magsjuka på vår kryssning eftersom jag oftast blir så sjuk då. Så det är handsprit och handtvättning som gäller för oss under vår kryssning i juni... NORO-viruset är inte kul!

Unknown sa...

Det lâter som en perfekt husmârssemester för mig!! Slippa bestämma var vi ska stanna för att äta och t o m slippa laga mat. Jag vill jag med!