2014-03-06

Boksortering

Egentligen har jag alltid tyckt att man ska sortera sina böcker i bokstavsordning, efter författarens efternamn. Det blir ju så mycket lättare att hitta boken man letar efter, förutsatt att man kommer ihåg vad författaren heter.
Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. Eftersom jag plötsligt fann mig med två stora högar med böcker som skulle klämmas in i bokhyllan bstämde jag mig för att omorganisera hela rasket, dvs ut med alla böcker ur bokhyllan och in med dem igen - den här gången efter färgen på deras rygg.
Jag insåg snabbt att jag nog hade ungefär lika många böcker med svart rygg som alla andra färger sammanlagt. Så kan det gå.

Så här såg det ut innan jag började riva ut böckerna:


Och såhär blev det efteråt:


Faktiskt mycket snyggare tycker jag men nu blir det ett litet helsicke att hitta boken jag är ute efter och det går inte att få en överblick i vilka böcker jag har i en serie. Men det är sånt man får ta antar jag. Den innersta hyllan har jag inte rört, där finns mina gamla barn- och ungdomsböcker, kokböcker, ordböcker och annat som inte passar in bland de andra böckerna. Jag ska se hur jag gör där, jag har en hel del kokböcker ute i köket som jag funderar på att flytta hit men det kommer bli trångt.

Imorgon kväll startar "The National Day of Unplugging", från när solen går ned på fredagen till solnedgången på lördag. Vi får väl se hur det går. Jag jobbar både imorgon och på lördag, så att helt komma ifrån datorn är inte möjligt, men att låta bli att surfa på telefonen ska jag väl kunna klara?!

1 kommentar:

Annika sa...

Snyggt!!!
Jättefint! Men jag kan förstå att det tar tid att hitta en bok nu :-9

Det är inte svårt att koppla bort datorn på helgerna, tycker jag.
Inte ett dugg.
Jag tänker också avstå, i ett dygn mest för att helgerna är datorfria iaf :-)
Det skulle vara svårare att koppla bort sig mitt i veckan. HUA!!!


Kramar!!