2014-03-23

Spring Break

Det har varit Spring Break här i Florida och även i år bestämde vi oss för att ta en kryssning till Karibien. Den här gången var det St Maarten, St Thomas och Nassau (Bahamas) som stod på programmet. Vi åkte med Norwegian Cruiselines "Getaway", ett riktigt bjässe till skepp.

Foto: cdn2.shipspotting.com

Närbild på fören.

Målningarna som pryder skrovet är målade av David 'LEBO' Le Batard. Han bor och har sin studio i Miami. Det fanns många målningar ombord på skeppet som var målade av LEBO och det fanns också möjlighet att köpa dessa alster, men de var alldeles för dyra för oss. Dock hängde vi faktiskt på inte mindre än tre separata konstauktioner under denna resa och resultatet blev fem inköpta tavlor!

Så här kunde det se ut när det var dags för auktion:

Här är en av tavlorna vi köpte:

Jag var tvungen att ta bilden såhär från sidan för fönstren speglar i glaset så det blir inte bra.
Konstnären heter David Schluss och tavlan heter "Ensamble". Den andra tavlan är också en Schluss, men jag får inte till bilden på den (fotot ligger ner hela tiden fast det ska vara stående). Det får bli en bild vid ett senare tillfälle. Vi har hängt upp dem i vardagsrummet för nu, jag tror inte att det kommer bli där de slutligen hamnar, men tills vi får våra andra tre tavlor som ska levereras från galleriet så får de hänga där och vara fina.
De tre andra tavlorna vi köpte är av Anatole Krasnyansky, HÄR kan du se exempel på hans konst.

Nåväl.
Vi lämnade Miami bakom oss på lördagen den 15 mars.

Hej då, Miami!

Efter två dagar till sjöss kom vi fram till St Maarten.

Killarna var inte så roade av sightseeing, så efter en snabb tur iland gick de ombord igen. Johan och jag tog en taxi "downtown" för att se vad ön kunde erbjuda. Eftersom både St Maarten och St Thomas är så kallade "skatteparadis", så trycktes det väldeliga på att man skulle köpa juveler, klockor och annat dyrt. Jag nöjde mig med en strandväska, ett shotsglas (surprise!) och två små sköldpaddor i sten (oklart varför jag köpte dem...).

Dagen därpå var vi på St Thomas, som var en mycket fin och grön ö. Vi åkte på en jeeptur runt ön och fick se mycket fint. Vi var fyra jeepar med fyra personer i varje som följde vår guide som emellanåt körde som ett skållat troll. Dessutom är det vänstertrafik på ön, så jag är glad att Johan körde (även om jag kan köra i vänstertrafik sen vår tid i England, så undviker jag det om det går) för det gick undan utav bara sjutton. Ön är mycket bergig så det var många riktigt branta backar och smala vägar. Det vara att hålla i sig och hoppas på det bästa. Jag försökte fota också, med varierande resultat. Ibland blev det bara himmel och ibland blev det bilens instrumentpanel, men jag fick en del OK bilder.

Det var lite disigt den dagen, så bilderna blev inte så skarpa och klara i färgerna som jag hade önskat.

"Vår" jeep. Den hade bara två dörrar så det var till en början lite krångligt för killarna att ta sig i och ur, men när vi hade tagit bort taket kunde man klättra i och ur relativt lätt.

Vi stannade bland annat på "The World Famous Mountain Top", testade deras banandaiquiri och provade hattar.

Elias köpte den röda hatten!

Jag nöjde mig med två söta armband av sötvattenpärlor och.... ett shotsglas!

Mina armband.

Emellanåt kändes det som om vi körde mitt i filmen Jurassic Park och det var nästan så vi förväntade oss se en stor dinosaurie kika fram bland träden.

Det var lite dålig väg också så den här bilden blev lite sned...

Vi stannade till vid en fin liten strand som vi fick nästan för oss själva, underbart att slippa en massa andra turister! Tyvärr hade jag glömt vår vattensäkra kamera så jag kunde inte fota vare sig de stora sjöstjärnorna vi hittade eller sköldpaddan som simmade förbi när vi badade. Jag fick nöja mig med diverse strandstilleben och så påbörjade jag en liten samling "sea glass".

Förresten, någon som vet om man ska behandla glaset på något sätt så det blir sådär blankt och fint som det är när det är blött eller ska man lämna det såhär matt...?

Vi upptäckte att Marriott (som vi har andelslägenheter i) har hotell på St Thomas så hit kanske vi kommer fler gånger!

Den stora byggnaden i mitten är Atlantis. Som vi inte beökte.

Efter ännu en dag till sjöss la vi till i Nassau på Bahamas. Där finns bland annat Atlantis, en fin och dyr semesterresort med ett fint vattenland. Tyvärr var avgiften så jädra hög så vi tyckte inte att det var värt det. Vi tog en kort sväng inne i stan men det var inte så mycket att ha. Bara en massa nasare överallt som ville att man skulle köpa saker/fläta håret/ta en taxi. Det blir tröttande i längden med folk som ropar på en hela tiden, så det blev bara en kort sväng och sedan drog vi oss tillbaka till det relativa lugnet på båten.

Elias och pippi på kajen i Nassau.

Nästa dag var vi tillbaka i Miami och möttes av grå himmel och spöregn. Tack och lov klarnade det upp lagom tills det var dags för oss att gå iland, vi var lite oroliga på de två tavlor vi hade att bära på utöver vårt bagage.

Även om de var ganska väl inpackade ville vi inte gärna att de skulle bli blöta.

Mina shotsglas som nu är i samlingen. Från vänster: St Maarten, St Thomas, Nassau och Getaway.

Så nu är vi hemma igen och det är "bara" upp-packning, tvätt och annat dötrist kvar av den här semestern. Men sånt måste ju också göras.

Vi ses snart igen på en dator nära dig!

Ser härligt ut........även om man bor i "paradiset" kan man behöva lite miljöombyte, om inget annat så kan det vara skönt att byta bort alla vardagstråkigheter och bara umgås och samla på minnen med familjen :-)
Vi var på Bimini för två veckor sedan och innan dess var vi på Grand Bahamas , fantastiskt turkosblått vatten där och vilka snäckor sen, kom hem med en välfylld påse som vägde som bly :-) är dock nyfiken på lite av dom andra småöarna där eller en kryssning som ni gjort. Är det något du rekommenderar?
Din lilla glasbitsamling skulle jag kanske prova att klarlacka för att få den riktiga glansen på.
Här har ungarna springbreak nästa vecka, pojkarna är sugna på att åka till en vattenpark, har du något förslag på en bra sådan som passar lite äldre barn, tar tacksamt emot tips.
Hoppas du har hittat gnistan och lusten igen att börja skapa och fixa kanske var en semester precis vad som behövdes ;-)
Ha det så gott.
Dorit

Annika sa...

Härligt med kryss.
Jag har själv kryssat till alla de ställen du varit på.
Tycker inte om Nassau, men resten är fina. S;t Thomas, vi for på segling till St. John då vi var där. UNDERBART!!
pÅ St. marteen hamnade vi på en nudiststrand, haha!!
Gillar NCL så mkt. Bästa rederiet, so far!
Längtar efter att kryssa igen. Whenever that might be!! Snart, hoppas jag!
Det är den ultimata semestern! KUL att du köpte konst. Har inte ens kollat in den på de kryssningar jag varit på. Det ser rikigt fint ut det du köpte, gillar färgerna.
Kram!

Sofia sa...

Vilken mysig tur! Va stora dina grabbar har blivit! :) Kul att se.