2014-06-05

Klockan är tjugo över nio...

...och hantverkarna har både kommit och åkt härifrån.
Kvart i åtta restes långa stegar mot huset och under mycket prat och skratt klättrade ett okänt antal raska karlar upp på taket - för nu skulle vårt läckande tak tätas!

Vi har under en längre tid haft problem med att det läckt in i killarnas badrum när det regnar och blåser hårt. Vi har fått sätta fram hinkar och lägga ut handdukar när det stormar och står i som värst och takfärgen har lossnat och fallit ner som enorma mjällflagor. Inte så värst trevligt.

Det var ett herrans liv med ett bank och bånk så katterna blev fullkomligt vettskrämda. Isak däremot, som har sovmorgon, lyckades sova igenom hela härligheten. Tonåringar, alltså.

Jag har inte hunnit så värst mycket denna morgon, vinkat hej då till Elias som gick till skolan för sista gången denna terminen och så har jag ätit frukost. För ovanlighetens skull blev det två skivor mjukt bröd som bakats med olivolja (mmm, vilken doft!), med skinka och rostbiff som jag köpte i den manuella disken på Publix igår och så smög jag dit lite räksallad också. Jättegott!

Idag blir det en allmän fixardag, tvätt ska tvättas, golv ska dammsugas och lite annat sånt där tjafs som anses vara nödvändigt. När Isak kommer hem från skolan ska vi köra till Costco och köpa vatten.
Jag veeeet - det är fullt av vatten i kranen! MEN. Om det ens knystas om att det skulle kunna eventuellt kanske komma en orkan så kommer folk börja bete sig som galna och då kommer det inte finns något vatten att uppbringa någonstans. Och om det verkligen kommer en orkan kommer det inte finnas rent vatten i kranarna längre, utan då får man dricka vatten på flaska utan dåligt samvete. Sådeså.

Jag kommer också inventera skafferiet för att kolla om något behöver kompletteras - burkmat behöver ju inte vara i kylskåp och är förmodligen det enda man kan äta om det blir långvariga strömavbrott. Kex och sånt är också bra.
Vårt orkansäkraste rum i huset är gästtoaletten på bottenvåningen. Blotta tanken på att tränga in oss där, fyra personer och tre katter känns inte så värst lockande. Har vi tur även detta år blir det inte någon orkan men säker kan man aldrig vara och det känns bättre om vi är förberedda.

Och nu över till något helt annat.

Jag tog en sväng in på IKEA igår innan samtalsgruppen men handlade inte särskilt mycket - två paket sugrör modell större samt en köttklyvare. -Varför då? undrar ni, -Vet inte riktigt, säger jag.
Det kan vara så att jag tycker det ser så tufft ut när de skär med såna på TVn. Annars har jag faktiskt ingen vettig anledning. Vidare köpte jag en stor påse Daim samt en dubbelförpackning med mjölkchoklad på rulle. Det blir gott till fredagsmys/lördagsgodis det!

Samtalsgruppen gick bra, även om jag kände av jetlagen lite på slutet. Avskedet blev inte tårfyllt eftersom vi kom på att vi faktiskt skulle träffas en gång till innan det var dags för dem att flytta! På SWEAs midsommarfirande den 21 juni kommer vi ses igen.

Klockan är nu snart tio och det är dags att sätta lite fart, jag kan väl åtminstone slänga in lite tvätt i maskinen och dra igång dammsugarroboten. Sen får jag vila mig lite - det är jobbigt att vara hemmafru!

Inga kommentarer: