2014-07-01

Att äta mat är trevligt.

Att äta mat är trevligt, det kan de flesta skriva under på.
Om man dessutom äter på restaurang med sin respektive eller andra vuxna, brukar det vara ännu trevligare. (vi pratade inte om kidsen en enda gång!)

Johan och jag var på restaurang i söndags, vi hade ett bord bokat till klockan åtta.
Det var ett ställe nere i Delray som vi inte varit på förut.

Vi fick sitta vid baren en liten stund innan vi fick komma in i det ganska lilla rum där vi skulle äta. Det fanns kanske tio bord och det fylldes strax upp av andra förväntansfulla och lite fnissiga gäster som också hade beställt bord till klockan åtta.

En av servitörerna informerade lite om kvällens upplägg och vi fick varsin god bruschetta att knapra på medan vi väntade.

Så släcktes ljuset och det blev nästan helt kolsvart.
Men det var inte en propp som hade gått, utan vi hade ju bokat bord på eventet "Dining in the Dark"!

Vi fick sedan förrätt, en pastarätt och ännu en varmrätt att äta.
De hade rekommenderat att lämna besticken och istället äta med fingrarna, så att vi riktigt skulle kunna känna konsistensen på maten för vi visste ju inte vad vi åt.

Så där satt vi, kanske ett tjugotal gäster och åt med fingrarna, smackade och satte näsan nära maten och sniffade för att försöka komma på vilka kryddor som använts.

När alla hade ätit färdigt sin rätt kom servitören in och hade lite frågesport.
Vad var det vi fått till förrätt?

Svamp! Det var alla överens om.
Och det låg på en bädd av....?

Här var meningarna delade. Visa trodde sallad, andra trodde spenat.
Det visade sig vara spenat, och det visste jag ju. När man äter med fingrarna känner man formen på de små spenatbladen, så där var det aldrig någon tvekan.
Till detta smörvinägrette som var gudomligt god.

Andra rätten var lätt att avgöra vad det var; ravioli fylld med ricotta. Såsen var däremot svårare men till sist gissade någon rätt på rödpeppar och vitlök. Helt OK gott även om jag inte är någon stor fan av ricotta.

Inför tredje och sista rätten trodde vi att det var efterrätt och gissade på någon typ av canelloni eller liknande, glass kunde man ju inte gärna äta med fingrarna!?

Men det visade sig vara fisk och ingen vilken fisk som helst, alldeles njuk och len i smaken, den nästan föll isär när jag tog i den. Servitören berättade senare att det var Yellow Snapper. Till detta picklad gurka och morot. Fantastiskt fin och god fisk!

De som valt att dricka vin till maten fick också gissa efter varje rätt vilket vin de fått men jag nöjde mig med vatten eftersom jag inte gillar vin något vidare.

Så, om du gillar att sitta i ett kolsvart rum, äta väldigt god mat och inte är rädd för att bli lite kladdig om fingrarna så ska du beställa bord på SoLita Italian Restaurant i Delray Beach!


2 kommentarer:

Desiree sa...

Det där lät spännande och annorlunda.
Kram!

Unknown sa...

Tja, varför inte? Men nu bor ju jag i gastronomins förlovade land och jag vill gärna se min mat eftersom just presentationen av maten är sâ viktig. Mat är en konstform och det är en njutning sâväl för Ögat och gommen.