2006-07-28

Drömtydning, någon?

Efter en rätt lång tid av att inte kommit ihåg mina drömmar så har jag sedan ett par nätter börjat drömma ganska intensivt och kommer ofta ihåg minst en av drömmarna jag haft under natten.

Jag vet inte riktigt vad det kan betyda, men en gissning är att det på sistone har varit tillräckigt tumultartat när jag varit vaken så huvudet inte tycker den behöver toppa det på natten genom att drömma ihop en massa knasigheter.

Nåväl.
I natt drömde jag två på varandra följande drömmar (vaknade till emellan och var lite irriterad men lyckades somna om) om jobbet.
Alltså jobbet som mattant i Sverige.

Jag tror inte att jag under de tre åren som jag jobbat som mattant kan komma ihåg att jag drömt om det en enda gång - men inatt så slår jag till och drömmer TVÅ drömmar om det?!

Kontentan av bägge drömmarna är att det är sista dagen i skolan. Jag är ute i matsalen, lunchen är avslutad och jag ska börja sopa golven.
Plötsligt börjar det komma in elever som vill använda matsalen till typ uppehållsrum, några vill ha något möte om en pjäs som de ska sätta upp, några säger att de inte har ätit (och får på något mystiskt sätt tag på mat fast allt är undanplockat). De tar fram stolar, väsnas, är i vägen och nu komer det värsta: spiller mat på golvet där jag just sopat. Och de spiller inte vad som helst heller. De spiller R-I-S. Alltså ris som jag hatar mest av allt att sopa.

I diskrummet (som jag för övrigt inte känner igen) har en okänd diskperson två elever till hjälp och de jobbar för glatta livet. Husmor G står och pratar med någon lärare eller nåt och därute i matsalen står jag i röran.

När jag vaknar är jag så arg så jag inte kan somna om. Tur att klockan är halv sju så jag kan gå upp utan att vara halvdöd av trötthet resten av dagen.

Jag undrar varför jag plötsligt drömmer om jobbet nu? Och om just det här?
Ja jag vet inte. Men nu får det vara nog.

Jag undrar hur länge det dröjer innan jag börjar drömma på engelska.

Inga kommentarer: