2006-09-09

Plus och minus

En hel del är bra med att bo här.
Min nyaste kompis, till exempel: avfallskvarnen i köket.
En sån jädra bra uppfinning alltså, tuggar sönder hela lasset med potatisskal på ett par sekunder och jag behöver inte krångla med att lassa den blöta geggan bort i soptunnan. Hur smart och praktiskt som helst. Den sväljer alla matrester, utom de riktigt hårda, som ben och sånt. Oooh, så bra den är!

Andra grejor är inte så bra. Mejerivarorna lämnar mycket övrigt att önska här.
Det finns mjölk av olika fetthalt, precis som hemma. Och så finns det smaksatt mjölk till förbannelse också; chokladmjölk och jordgubbsmjölk och...
Ungarna gillar det förstås, men jag är inte lika förtjust. Det är mycket socker i de produkter som vi hittat. Och så är det det här med matlagningen. Jag har hittat sour scream, jag antar att det är ungefär som vår gräddfil. Tror inte att den passar bra att ha i gratänger och sånt, vad är det tänkt att man ska använda till det egentligen? Grädde?? Vi får väl ge oss ut på en mer omfattande sökning i mejerihyllorna misstänker jag.

Dessutom är det dåligt med yoghurten här. Det finns naturligtvis massor av små yoghurtförpackningar i tusen olika smaker, alla inriktade till barn. Det är dåligt med större förpackningar till vuxna och de som finns tycker jag smakar väldigt konstgjort. Men vuxna kanske inte äter yoghurt här, de dricker väl sitt kaffeblask och äter vitt bröd (nej jag generaliserar inte alls...) med jordnötssmör och sylt antar jag.

Det är lite konstigt att det bara finns så lite att välja på av en sorts produkt, när det samtidigt finns hyllmeter efter hyllmeter av andra, flingor för att nämna en. Men det är väl en fråga om tillgång och efterfrågan antar jag.

Men det är trist att det ska vara så.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag hittade precis din sida genom "tjejblog" och blev överlycklig över att jag hittat en svensk som nu bor där! Jag har själv bollat lite med idén att förflytta mig dit nämligen.

Dom där avfalls kvarnarna verkar ju kanon, sånna skulle de finnas här. Vi ligger väl lite efter antar jag...tyvärr...

Hur som helst jag har sparat dig under favoriter och jag kommer absolut att kolla dn blog dagligen efter nya inlägg.
Ha det gott! Mvh, Daniela från Göteborg

bästisgrannen sa...

Hej,
kul att du läser min blogg. Jag ska genast gå hem och blogga idag. När jag bodde i Iowa (!) 1982 var jag livrädd för avfallskvarnen. Men bra var den:)

Sporty Spice sa...

Är det inte så att de tillsätter socker i fat free mjölk oxå? Har för mig att den innehöll 14g kolhydrater jämfört med vår svenska minimjölk som bara innehåller 5g.

Anonym sa...

Men - vad händer med potatisskalen EFTER avfallskvarnen då? Hur kommer de malda grejerna till soptunnan?

Fö är det kul att se hur ni tar er an liver "over there".

Kram!

Anonym sa...

Hej! Några förslag i matväg...

Om ni har Publix därnere är de riktigt bra. Jag äter inte mjölkprodukter, så det är svårt att rekommendera något, men bland de ekologiska produkterna (Greenwise) har de något märkt KEFIR som jag tror är som fil ungefär.

Yogurt har jag inte hittat, annat än soyayogurt som jag äter ibland, men de kostar en hel dollar styck!

Det finns något som heter "half and half", jag tror det är hälften mjölk, hälften grädde, det kanske funkar för gratänger? För riktigt ovispad grädde har jag inte hittat. Det finns visst bara på sprayburk.

Smal blir man ju inte direkt av att bo här...