2007-01-01

Årskrönika för 2006.

Den här årskrönikan börjar inte som andra i januari, utan i april. Detta beror på att jag inte började blogga här förrän just då.

Därför börjar jag i…

APRIL:

Beslutet att flytta till Florida är taget sedan länge.
Vi hade sålt vårt hus och jag hade sagt upp mig från jobbet.
Inga papper var dock påskrivna i USA och hela historien kändes en smula osäker.

MAJ:

Jag demonstrerar inte, tar sönder två par byxor på samma dag, bakar en otroligt god kaka och så köpte jag ett par överdragsbyxor till söte gudsonen. En dag blev jag heligt förbannad över en korkad insändare i DN där det stod om miljön i skolmatsalarna i Sverige och så fick vi äntligen en tid för VISA-intervju på den amerikanska ambassaden.

JUNI:

Den här månaden arbetade jag min sista dag som mattant, vi hade kombinerat födelsedags/avskedskalas för Lång på Lekiz, jag beklagar mig som vanligt över den myckna strykningen och vi gör ett besök på den amerikanska ambassaden.
Operation Flyttning påbörjas på allvar med vindsstädning och jag upptäcker att mycket blir ”för sista gången”. Känslorna inför detta är minst sagt blandade.

JULI:

Flytten kryper närmare. Vi städar, kastar, skänker bort, säljer och prackar på släkt, vänner och bekanta prylar för glatta livet. Vi bevittnar ett vackert bröllop med tillhörande fest ute i Hammarby Sjöstad, håller på att bryta ihop när både tvättmaskinen och ventilationen packar ihop och tackar för sig (tack o lov för händiga grannar med kontakter i elektrikerbranschen), säljer bilen och flyttar.

Väl på plats i Florida försöker vi komma tillrätta så gott vi kan, lär oss hitta till såväl närmaste pizzeria som kinahak, men även till den bästa mataffären.
Vi häpnar över mängden ödlor och grodor som bor på vår baksida, ser "Pirates of the Carribbean, dead man's chest" på den stora biografen i Sawgrass Mills, jag ordnar en ny fotodagbok. Resten av tiden ägnas åt att leta hus (åtminstone känns det så).

Jag har ett antal lektioner i bloggen om det vardagliga livet i Florida. Lektionerna behandlar bland annat tvätt, städning samt saker man vrider på. Vidare fick vi vår flygsändning med bland annat långärmade tröjor, som vi av förklarliga skäl lät ligga i flyttkartongerna, och så fick jag min första egna bil: en röd Dodge Caravan som Lill raskt döpte till Märtan.

AUGUSTI:

Vi skriver hyreskontrakt på det nya huset i Weston, jag funderar över handväskor, både J och jag bränner oss i solen så vi tror att vi ska dö och vi skriver in barnen i deras nya skola (med lite besvär kan tilläggas). Vi får alla våra möbler och grejor lagom till att killarna börjar skolan och jag häpnar över hur mycket möbler vi faktiskt har. Jag upptäcker att den amerikanska hamburgerdressingen som vi har i Sverige icke står att finna här (vilken BLUFF!) och jag får en smärre chock hur det går till att lämna och framför allt hämta barnen på skolan.

Vi firar Lills födelsedag på DisneyWorld och har otroligt roligt även om det är både varmt och jobbigt emellanåt.
Det blir ett himla hallå om den otroligt farliga orkanen Ernesto som är på väg. Ovanpå det blir jag förkyld med tillhörande öroninflammation och J åker till Seattle. Han får vackert vända hem, vi sätter upp orkanluckorna och inväntar orkanen men inget händer.
Vi har i alla fall fått övning inför nästa orkan, tröstar vi oss med.

SEPTEMBER:

Jag dras med en förkylning som inte vill släppa, mamma kommer och hälsar på och blir också sjuk. Jag saknar hösten och irriterar mig på hur folk kör i Floridatrafiken. Är de rädda för att deras blinkers ska slitas ut eller???

OKTOBER:

Mamma är fortfarande här och vi åker en sväng till Key West och kollar bland annat in Hemingways hus. Vi röjer bland alla våra flyttkartonger och kastar massor av saker som ABSOLUT inte kunde skiljas ifrån när vi packade dem i Sverige. Underligt hur ens prioriteringar ändras.

Jag börjar pyssla igen och drar igång min lilla sida Swedish Delights och jag fyller 38 år. Vi går på Halloweenparty och lär känna grannarna lite bättre.

NOVEMBER:

Killarna går på sitt livs första Trick and Treat-tur och kommer hem fullastade med godis, målade dalahästar i Svenska Skolan och jag våndas över hur många olika sorters sylt det finns.
Vi åker till Curaçao på semester och väl hemma är det dags att försöka rota fram våra flyttkartonger med julsaker.

DECEMBER:

Jag köper mitt livs första plastgran och monterar den dessutom (inte utan besvär ska erkännas), vi lussar på SWEAs julbasar, kollar på Christer Fuglesang när han flyger rymdfärja, firade Långs födelsedag på Santa’s Enchanted Forest, packar våra väskor och åker till Sverige över jul och nyår.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du missade 3dje världskriget och middag med norra sthlms trevligaste arbetskamrater i JUNI... Var hur grymt som helst på lazerdoom och hur gott som helst på jensens böff hus juh... Hoppas ni värkligen hafft det bra under julen och får ett minst lika bra om inte bättre 2007...

Puss och Kram önskar Jonas, Therese och Jonathan