2007-02-05

Det kom ett mail...

Det kom ett kedjemail imorse och eftersom jag av princip aldrig skickar vidare sådana, kommer jag inte göra det det här gången heller.
Men eftersom det var en tänkvärd text i mailet, lägger jag in det här istället.
Var så goda:
_________________________________________

Det var en gång en liten pojke som lätt blev arg.
Hans pappa gav honom en näve full med spik och sa till honom
att varje gång han blir arg ska han gå bakom huset och slå i en spik i staketet.

Första dagen slog pojken in 37 spikar.

Efter några veckor lärde han sig kontrollera sin vrede och antalet
islagna spikar minskade hela tiden.
Han märkte att det är lättare att behärska sin vrede än att slå in
spikar i staktet.

Slutligen kom den dagen då pojken inte blev arg en enda gång.
Han sa det till sin pappa och denne föreslog honom att dra ut en spik
från staketet varje dag han inte blir arg alls.
Dagarna gick, och efter en tid kunde pojken tala om för sin pappa
att det inte fanns en enda spik kvar i staketet.

Då tog pappan pojkens hand, och ledde honom till staketet.
Där sa han till honom: "Det var bra gjort, min gosse, men titta på alla
dessa hål, det här staketet blir aldrig mera som det har varit.
När du säger något i vredesmod lämnar det just sådana här ärr..
Som om du skulle sticka in en kniv i en människa och dra ut den igen.

Det spelar ingen roll, hur många gånger du ber om förlåtelse,
skadan är redan skedd.
En skada orsakad av ett ovänligt ord gör lika ont som ett fysiskt slag.

Vänner är i själva verket väldigt sällsynta ädelstenar.
Dom gör dig glad och stödjer dig i allt.
Dom lyssnar till dig när du har bekymmer,
berömmer dig och är alltid redo att öppna sitt hjärta för dig.

Denna vecka är den Internationella vänskapsveckan.
Visa för dina vänner hur mycket du bryr dig om dem.
Skicka detta E-mail till varje person du betraktar som din VÄN
Även om det skulle innebära att du
skickar det tillbaka till den du fick det ifrån.

Om du får mailet tillbaka betyder det att du har en vänskapskrets!!!

JAG TILLÖNSKAR DIG EN TREVLIG VÄNSKAPSVECKA!
DU ÄR MIN VÄN OCH JAG VÄRDESÄTTER DIN VÄNSKAP HÖGT!

_________________________________________

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja....
blåmärken på kroppen syns och bleknar med tiden men ett blåmärke i själen syns aldrig och finns för alltid kvar???

Tänk vad det skulle kunna betyda mycket om människan ibland tänkte efter före...

Anonym sa...

Hejsan
Ja jag gillar inte heller kedjebrev fast dom är tänkvärda. Bra att sätta in dom så här i bloggen. Där gör dom nytta, tror jag.
Ha det bra