2007-05-02

Otrogen

Jag kan inte hålla mig till en enda. Det blir ju så trist!
Det nya är spännande, roligare och självklart bättre än det gamla.

Jag menar självklart "bantningsmetoder", eller kanske "sätt att gå ner i vikt".
Jag har prövat en del olika; ViktVäktarna (i flera omgångar), Atkins, sen ViktVäktarna igen, lite grann Atkins och nu är det South Beach som gäller.

Eftersom J åkte till Seattle idag tänkte jag att det kunde vara ett bra tillfälle att pröva hur det fungerar. Så; jag började veckan igår (vilket är en tisdag men va f-n...) Anteckningarna från gårdagen ser ut som följer:

---------------------------------------------------

Dag 1 på South Beach diet, Tisdag 1:a maj

Startvikt: 85,2kg (vägning kommer alltså ske på tisdagar)
Dagens motion: 3.34 km, 5140 steg, 46 minuter.
Extra:
- När jag kom tillbaka från promenaden fanns ett fellevererat UPS-paket
vid dörren, så jag fick gå till rätt hus med det. Det skulle till nr 651 och vi bor ju på 561. Sträckan att gå är inte så lång som man skulle kunna tro, eftersom de av någon underlig anledning har sex nummer mellan varje hus här. Vi bor på 561 och nästa hus är 567. Märkligt. Detta medförde 693 extra steg, dvs 5833 steg och 3.79 km totalt.

- 50 stående armhävningar i duschen, medan jag hade balsam i håret.
Man kan ju göra nåt istället för att bara vänta, eller hur?!

Käk
Maten är en stötesten för mig när det gäller att gå ner i vikt (nähäää?!). Om man som jag följer South Beach-dieten och kanske också andra lågkolhydratsdieter är det ägg som gäller till frukost, i alla former och varianter. Jag är skam till sägandes inte särskilt förtjust i ägg - möjligen ett kokt ägg med en kladd kaviar - äggstanning tycker jag är rätt läbbigt om sanningen ska fram. Det här är som var och en förstår ett problem när varenda frukost består av omeletter, äggröror och frittatas. För att inte tala om att ställa sig och laga mat på morgonen och sen lukta matos hela dagen! Jag har hittat ett recept på en slags muffins, som man kan baka ett helt lass av och sen bara värma i micron, perfekt! Om jag gillar dem kommer receptet senare (och bild på underverken förstås) här i dagboken.

Nåväl. Här är dagens matintag:

Frukost: Jag åstadkom iallafall två stekta ägg (där jag petade bort det mesta av äggvitan för äggvita är verkligen hur äckligt som helst, jag ryser bara jag tänker på det), tre skivor canadian bacon (som är ungefär som kassler fast lite mindre och skivat tunt) och en stekt tomat.

Lunch: Jag värmde två bitar av kalkonfilé som vi hade grillat dagen innan och till det sallad och tomat. Tyvärr var kalkonen hård som sten och den var tydligen marinerad i nåt konstigt för jag tyckte inte om smaken alls, så det blev bara en liten bit äten, stor som ett halvt ägg ungefär. Därför blev jag naturligtvis hungrig ganska fort efter lunchen och jag åt både en rejäl näve mandlar och en bit ost (en sån där lowfat cheesestick)och jag drack en hel del vatten också under eftermiddagen.

Middag: Hamburgare med broccoli och stekt tomat (klent substitut för ketchup men vad gör man?)

---------------------------------------------------

Och här är idag hittills:

Dag 2 på South Beach diet, Onsdag 2:a maj

Dagens motion: Inget särskilt eftersom vi skulle ha termitinspektion på morgonen så jag kunde inte gå ut och gå som planerat. Däremot var jag och handlade, kånkade tunga kassar och sånt, det är ju vardagsmotion, eller hur!? All motion är bra motion.

Käk

Frukost: Hade absolut ingen lust att laga till något och dessutom hade vi bara ett ägg hemma, så det blev tomat i bitar, gurkstavar och fyra skivor rostbiff. Föga mättande och inte särkilt roligt.

Lunch: Tonfisksallad. Även om jag inte gillar tonfisk särkilt mycket, så var den här salladen god och den kommer jag äta igen. Det är bara att öppna en burk tonfisk, skära lite grönsaker och blanda en dressing, sen är det färdigt!



South Beach chopped salad with tuna
2 portioner


1 burk tonfisk i vatten, 340 gr
6 cm gurka, hackad
1 tomat, hackad
1 avocado, hackad
1 stjälk selleri (jag gillar inte selleri så jag struntade i den), hackad
4 stora rädisor, hackade
2 lagoma nävar blandad sallad

Dressing:
8 teskedar extra-virgin olivolja
4 matskedar limejuice
4 klyftor vitlök
svartpeppar

Gör så här:
Blanda tonfisken och grönsakerna i en skål eller djup tallrik.
Mixa ihop dressingen och ringla över. Hur enkelt som helst!!

Nästa gång ska jag hacka lite rödlök och ha i och ett par svarta oliver hade inte heller varit fel om man vill leva farligt.

Middag: Caprese style chicken with broccoli. Jag köpte ett par färdiga rätter när jag var och handlade och det här var en av dem. Jag fick lägga till en ordentlig portion broccoli dock, annars hade jag nog svultit ihjäl...

Andra bloggar om:
, och .

8 kommentarer:

Anonym sa...

Förra året körde jag med framgång GI, vilket väl kan sägas vara en svensk variant av Atkins och liknande. Blev av med fem överflödskilon på 2 ½ månad. Jag var noga med att äta ordentligt med fett, eftersom fett helt enkelt håller en mätt. Så mitt tips är att inte köra med lättost och sånt. Fläska på med smör, grädde, vanlig creme fraiche etcetera.
I övrigt har jag aldrig varit förtjust i potatis, ris, pasta och sånt, så denna kosthållning passade mig perfekt, och jag håller mig fortfarande ganska mycket till principerna.

Anonym sa...

För mig är det enda som funkar motion. Och mera motion.

Linda sa...

Hej! Tänkte lämna en liten hälsning. Fann din blogg av en slump och måste säga att du skriver otroligt bra och det är verkligen intressant att få ta del av ert liv! Liten fråga, men vad jobbar din man som? Låter som ett spännande arbete! ha en bra dag! /Linda

Desiree sa...

Tycker du är duktig. Själv håller jag med Matilda att motion hjälper mig bäst och sedan en balanserad och varierad diet.

Fia sa...

Vad ambitiöst!! Önskar jag hade den viljestyrkan.....Lycka till!

lumumma sa...

Vad duktig du är! Jag kämpar på jag också härborta, på min kant. Salladen ser ordentligt smaskig ut! :P

Victoria sa...

Tack allihopa för tips, stöd ock kommentarer! Det känns som om jag har ett gäng ögon på mig när jag kommer för nära kylskåpsdörren... ;o)
Annie: Mmm...grädde! Det vore smarrigt det!
Linda: J jobbar på Microsoft som "projekt team manager" tror jag det heter. Kul att någon ny hittar hit en gång ibland! Välkommen tillbaka!
Lumumma: Ja, salladen var god och jag vet att du också är jätteduktig! Du tar så fina bilder och skriver bra om din vardag (men det vet du ju redan att jag tycker:o))
Matilda, Desireé och Fia: Jajamen, motion är viktigt och tack för era kommenterarer också!

Anonym sa...

Det finns en del nyttiga vitaminer i äggulan men om du vill ha i dig mindre fett så är det äggulan du ska peta bort och inte vitan =)