2007-07-27

Tredje inlägget på en dag...!?

Det måste vara rekord!

Desirée i Alabama hade frågor i kommentarerna i det förrförra inlägget, och det blev så långt när jag skulle svara så jag bestämde mig för att göra ett inlägg av det istället (så får ni andra veta också, vare sig ni vill det eller inte. Mohahaha...)

Desirée undrade om mina morgonpromenader, så jag berättar lite mer om dem:

Jag vet faktiskt inte riktigt hur lång sträckan är som jag går varje dag, kanske 2,5-3 km skulle jag tippa på. Jag går alltid samma sträcka, ibland högervarv och ibland vänstervarv(ooh, vad busigt!). Det finns också ett ställe på mitten där man kan välja tre olika vägar som slutar på samma ställe, fast jag tror inte att slutresultatet blir särskilt olika.

Lite foton från hur det ser ut kan man se i det här inlägget.

Jag brukar ha stegräknare, fast de här senaste gångerna har jag glömt att ta den på mig. Jag försöker anteckna resultaten efter varje runda så att jag kan jämföra om det blir något bättre eller om jag är lika långsam jämt... ;o)
Ibland tar jag mina hantlar (0,9kg styck) och då får jag duktigt med träningsvärk i armarna, men det är kanske varannan gång. Det händer också att jag tar mina gåstavar, även om det har varit folk som frågat om jag längtar efter snö... Fast nu när jag är ute så tidigt träffar jag inte mycket folk och då kanske jag skulle ta stavarna igen, för det känns i armarna att det är nyttigt att gå med dem.

I vanliga fall har jag min MP3spelare med musik från en speciell CD med låtar som jag tror är gjorda för att jympa till, de börjar någorlunda lugnt och med varje låt så ökar takten tills man nästan får springa för att kunna gå i takt med musiken. När jag tror att jag håller på att svimma så ökas det ytterligare ett snäpp innan det saktar av något. I början lyssnade jag från början, men nu kan jag hoppa över de två-tre första låtarna och börja gå snabbare direkt (jag vill ju att eländet ska ta slut så jag får komma hem och duscha, inte vill jag gå och såsa i början och ta fem minuter längre på mig att komma runt...)

Igår och idag har jag haft med vår Zune och lyssnat på "Luftslottet som sprängdes", men den är alldeles strax slut och då ska jag återgå till min MP3spelare med musik. Det går minst tio minuter fortare när jag lyssnar på musiken än när jag lyssnar på boken och bränner säkert en hel del fler kalorier också eftersom jag går fortare.

Jag går alltid på morgonen, när killarna har gått till skolbussen. Nu när de är hemma sticker jag tidigt, innan J har hunnit åka till jobbet. Det är utan tvekan bästa tiden att gå på, solen är inte uppe och det är jämförelsevis svalt (vilket i och för sig är ett relativt ord i det här fallet), kanske 25 grader. Luftfuktigheten är alltid hög här, det är som att få en varm blöt filt i ansiktet när man kommer ut. Ibland känns det som om man blir svettig bara av att existera...

Det var nog allt jag kan komma på att berätta om mina morgonpromenader. Hoppas att ni fick veta vad ni ville! :o)

Trevlig helg!

Andra bloggar om:
, , och .

4 kommentarer:

Anonym sa...

Verkar trevligare att promenera där du är (även om jag förstår att värmen kan vara besvärlig) än i regniga Sverige!!

Sporty Spice sa...

Litet tips. Hantlar eller tyngdmanchetter sliter ganska rejält på lederna (handleder, armbågar, fotleder och knän) så det skulle jag undvika om jag vore du. Kör istället lite styrketräningsövningar med hantlar när du kommer hem. Vill du har tyngd på promenaden finns det särskilda viktvästar som du kan köpa.

Victoria sa...

Sporty Spice: Aha! Det var ett bra tips! Man tackar/Vic

Desiree sa...

Tack så mycket för ditt inlägg om dina morgonpromenader. Verkar vara en mycket trevlig slinga du har. Skrattade när jag läste att folk frågar dig om du längtar efter snö då du har gåstavarna med dig. Låter bra med musik som peppar en att öka tempot under promenaden. Det låter som både bra och trevlig motion. Duktigt att stiga upp tidigt och gå den rundan varje dag.