2008-04-18

Show and Tell - musik

Äntligen ett bidrag där jag verkligen kan medverka (jag vet Annika, inte ditt fel att jag inte kunnat ge mitt yttersta i tidigare bidrag!;o))
Jag hade nog kunna haft med hur många låtar som helst, men jag får försöka besinna mig...

1. Låt från förr som jag gillade då, och som jag fortfarande gillar jättemycket:



2. En låt jag gillar idag, och den är långt ifrån ny, men det här tror jag är min absoluta favorit, alla kategorier!!!:



3. Och så var det det där med en skämslåt då...
Jag gillar Barry Manilow. Så är det bara och jag skäms bara lite.



Musik är ofta starkt förknippat med olika minnen. Den första låten påminner mig till exempel om em resa till London som jag och en kompis gjorde en gång för länge sen. Vi sprang på disko vareviga kväll och fick skamliga förslag av finniga engelska gossar som var övertygade om att vi var lösaktiga bara för att vi var svenskar.

Och Barry, what can I say...? En klasskompis och jag lyssnade jämt på honom och planerade otaliga språkresor till England som aldrig blev av. Vi bläddrade sönder katalogerna och jag fick resfeber bara av att tänka på alltihop. Vi kom som sagt aldrig iväg trots våra storslagna planer men det var en tid av drömmar och hopp och jag glömmer det aldrig.

Andra bloggar om:
, , , och .

6 kommentarer:

Annika sa...

Hihi!! VAD KUL!!
Jag gillar också Barry Manillow och jag är KUNG på att få till "Copacabana" på karaokee, fniss!!!
Jag gillar förresten ALLA din bidrag. Skitbra musik, helt enkelt!!
Don't leave me this way känner jag för att downloada från iTunes i detta nu. Ska göra det också. Tack Victoria. Det är en HÖJDARE!!!
Kram!!

Anonym sa...

Håhå, det finns väl "värre" saker att gilla än Barry?
På tal om musikminnen förknippar jag Barry med Ally McBeal (det var väl Barry dom diggade loss så härligt till?)

Petchie75 sa...

Ja, the Communards är ju jättebra!! Och Barry, nja, kanske lite före min tid - tror att mina föräldrar hade ngn lp med honom. Hi hi, vilka minnen man har till all musik. Mina två bästisar och jag åkte också till London och sprang på discon - så himla kul och man var så naiv (och hade antagligen tur att inget hemskt hände en)...
Trevlig helg!

Anne sa...

Barry hade lugnt kunnat kvala in på min "skämslista" också. Han är grym!
Din lista gjorde jag blev påmind om musik jag glömt men som är dags damma av och se till att få på mp3-spelaren igen. Bra tema det här!
Kan bara hålla med om att musik är så mycket förknippat med minnen och känslor från en viss tid. Det kan verkligen röra upp en massa om man hör på låtar man har så starka minnen till. Det kanske egentligen inte är nåt konkret minne, utan mer (precis som du säger) att en låt fanns med i en viss tidsepok i ens liv, en tid man i efterhand förknippar med en massa saker.

Fritt ur hjärtat sa...

Hi hi, jag tordes inte ha med Barry!! ;-) Hade ALLA hans skivor, berätta inte det för någon,. Kan de varit näsan... han var ju så charmig!

Victoria sa...

Annika: Tihi! Vi får väl starta en egen Barryfanclub!

Annieverse: Jodå, nog finns det värre saker alltid. Fast det är alltid honom jag kommer att tänka på när "skämslåtar" kommer på tal... Ally McBeal har jag skam till sägandes inte sett, så det vet jag inte något om tyvärr.

Petra H: Precis! Man hade ju ingen aaaaning om att det kanske skulle kunna vara farligt! Vid den tiden var man ju odödlig, du vet...? :o)

Anne: Absolut är det så. Jag kunde inte lyssna på Depeche Mode på flera år utan att bli ledsen, för att det påminde om en gammal pojkvän. Lite knasigt men sant.