2008-07-02

Det här med bostad

Vårt hyreskontrakt på huset går ut nu den 11:e augusti och trots påstötningar på hyresvärden har vi inte hört något (vi vill att han ska sänka hyran - han vill höja den!), så vi kommer nästan helt säkert flytta. I helgen ska vi åka upp till Wellington och kika på hus att hyra, det ligger norrut, ungefär en timmes bilväg härifrån. Kontrakt måste skrivas ganska omgående, så vi är lite nervösa och oroliga inför detta.

Vad mer är har vi nästan helt säkert bestämt att vi blir kvar här i Florida i ett år till och sedan kommer vi att flytta till Seattle. J har tänkt till ordentligt om vad han vill göra med sitt jobb och kommit fram till att det är det bästa, och eftersom det är hans jobb som bestämmer farten för oss, så kommer det att bli så.

Jag känner just nu ingen direkt längtan efter Seattles vintrar, men det kommer säkert ändra sig. Tänk att få uppleva riktig vår och höst igen! Vilken lycka.

Fler avsnitt i denna till synes ändlös följetong kommer säkert. När vi vet, vet också ni! :o)

Andra bloggar om:
, , , och .

12 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till med bostadsjakten!

Spännande med Seattle! Förstår att du längtar efter vår & höst!

Kram mallan

decoinspo sa...

da sager jag, mycket kan handa pa ett ar....hoppas ni blir kvar. Florida ar harligt och vi ar har. Wellington....ok 1 timme bort....

Desiree sa...

Låter klokt att hyra nytt hus om ni bara ska stanna ett år till i Florida. Det borde inte vara några större ´problem att hitta något trevligt hus att hyra. Hoppas ni hittar något riktigt nice ställe. Så får ni passa på att njuta av Floridas klimat och värme under det året ni har kvar och sevärdheter i Florida. Spännande med Seattle. Ni kommer att få se och uppleva en helt ny del av USA. Jag kan tänka mig att det skiljer sig en hel del från Florida i mångt och mycket. Kul och spännande att få uppleva södra USA och nu om ett år västkusten.

Anonym sa...

Jag skulle nog definitivt välja Seattle any time över Florida, regn och vintrar till trots. Det är ändå nånting speciellt med växlande årstider och jag tror att det finns mycket mer upplevelsenatur i Northwest, jämfört med Florida. Spännande ska det bli att höra i alla fall!!
Och tänk om vi skulle gjort slag i saken och träffats innan ni lämnar östkusten, nu är det ju faktiskt inte "sååå" långt mellan oss :-). Åker ni förresten till Sverige i sommar? //kram

Anne sa...

Tack för att du håller oss uppdaterade med hur det går och vad som händer i era liv. Det uppskattas!
Hoppas husjakten går bra, jag tycker ofta det är snabba puckar här i landet. Man måste bestämma sig snabbt, det ska skrivas under snabbt osv. Det kan vara rätt stressande, den här farten ibland. Speciellt om man behöer tänka till lite, vill gå hem och fundera men ofta (vad gäller mycket) tycker jag de vill man ska ta snabba beslut.
Som du säger, mycket kan hända på ett år. Det har man ju även lärt av egen erfarenhet... Jag vågar knappt säga/tänka längre fram än så för man vet saker och ting kan förändras och i ett hafs, speciellt när man är utlandsboende så är det många grejer som kan förändras.
Men blir det Seattle för er om ett år, då tror jag det kommer bli mycket bra. Även om det blir en omställning för er, så tror jag ni enkelt kommer anpassa er till livet där. Årstiderna, mentaliteten. Ja, allting kommer nog kännas rätt bra har jag en känsla av.
Vi var till Seattle och hälsade på avläsgnsna släktingar för några veckor sen (då svärisarna var här). Då tog de oss på en rundtur i Microsofts trakter, det märks verkligen hur stort Microsoft är där, det kändes som allting domineras av Microsoft. Det såg mycket fint ut överallt där vi åkte. Det märks deras huvudkontor och mycket finns där, det genomsyrades mycket tycker jag.
Ungefär som med Intel här i Hillsboro (Intel har sin enskilt största anläggning här och all utveckling sker här, så det är meckat) och jag tror ur jobbaspekt är det kanske alltid bäst vara där allting händer, kanske bästa möjligheterna för en själv osv.

Det finns ju för-och nackdelar med allting, visst är det så. Floridas sol, bad och värme som ersätts med nånting annat istället (inte sämre, absolut inte, men annorlunda).

Oooops, sorry lång kommentar.
Lycka till med Wellington (är det närmare eller länger bort från Ikea?). Hehe, en sån sak måste man ju ha koll på ;)

Unknown sa...

Seattle lâter trevlig tycker jag. Har utmanat dig, kolla in min blogg.

Saltistjejen sa...

Stort Lycka till med bostaden!!
Så spännande ändå att ni ev kommer flytta! Det måste kännas både roligt och lite trist på samma gång som det ofta gör när man ska ändra sitt liv och "bryta upp". Gissar att Seattle är väldigt väldigt annorlunda från Florida. Jag har aldrig varit där men alla jag känner säger att det är en otroligt vacker natur där!!! De har ju till o med skärgård vilket är ngt jag verkligen saknar sedan vi lämnade Stockholm...!!
*suckar längtansfullt*

Men visst, det blir ju ett väldigt annorlunda klimat. I florida är man väl väldigt bortskämd med sol och värme. i Seattle är det ju tyvärr rätt mycket nederbörd har jag förstått. Å andra sidan så ÄR det verkligen underbart med årstider!!! Jag njuter av alla årstider faktiskt!! :-) Även när det är ruggigt väder och man klagar... ;-)

Ska bli spännande att få följa med på era äventyr nu. Först detta med hus ochs edan en ev flytt!
Kram!

Kiddan sa...

Lycka till med husletandet! Men Seattle?!?! Det regnar alltid när det inte snöar där, vädret är verkligen inte kul. Tror du att du kan trivas där?

Lullun sa...

Hoppas det löser sig för er på bästa sätt. Både med flytten om någon månad och den nästa år. Själv fick jag satt det på plats igår att jag får behålla min lägenhet; har varit lite osäkerhet omkring det senaste par veckorna. Och då jag åker på semester imorgon, ville jag ju så klart ha det löst...
Hoppas ni slitter den sista minuten-stressen ändå. :-)

Victoria sa...

Mallan: Tack! Jo, årstider är något jag saknar här.

Jessica: Ja, mycket kan hända på ett år. Har vi tur blir det ändring på J´s jobb.

Desiree: Ja, vi har också sagt att vi ska passa på att kolla in sevärdheter och sånt vi vill göra innan det blir dags att flytta härifrån. Jag kan tänka mig att Seattle är väldigt annorlunda mot Florida...

Jenny: Jag tror att båda platserna har sina fördelar, det jag gillar är framför allt avsaknaden av snö och kallt väder, snöslask är det värsta väder jag vet. Seattle lär bjuda på en hel del sånt är jag rädd...
Det vore kul att träffas!

Anne: Ja, det är ofta snabba puckar när man väl bestämt sig. Jag hoppas att det kan bli bestämt inom den närmaste veckan, vi har ju bara huset till den 11:e augusti och det närmar sig snabbt. Vi vill ju vara någorlunda i ordning innan skolorna börjar. Vi får se om det blir Wellington eller någon annanstans. Wellington ligger ungefär en timme norrut, så det är mycket längre till IKEA därifrån. Nu tar det ca 20 minuter.

Dossis: Aha! En utmaning! Den ska jag kolla in!

Saltis: Precis, det där med regnet har jag också hört, men det kan ju inte regna jämt, kan man tycka! ;o)
Vi får se, mycket kan hända på ett år!

Kiddan: Det kommer alldeles säkert bli en stor omställning, och vi är ju väldigt bortskämda här i Florida. Men Seattle är inte så stor skillnad mot Sverige tror jag, så vi kommer nog att känna oss som hemma! :o)

Lullun: Skönt att du fick behålla lägenheten! Det är bara kul att flytta om man vill, vill man inte så är det pest!!

Anonym sa...

Du... kolla credit-en på uthyraren, så ni inte hamnar i samma soppa som vi gjorde på Lavender.
Kram!! Maria

Marianne sa...

Oj, lycka till med husletandet! Snabba puckar det där. Det trista är kanske att ni blir av med alligatorerna?

Och Seattle låter riktigt härligt, tycker jag. En helt ny amerikansk kultur. Det lär vara väldigt vackert där.