2008-10-02

Ljus

Det är ett sånt konstigt solljus idag - det drar åt vitt, sådär som det är på våren.
Trots att det är trettio grader varmt ute och trots att almanackan säger att det är den andra oktober känns det som om det är vår. En märklig känsla.

Igår kväll samlades vi fem tjejer och gick ut på restaurang, för att fira att T fyllde år. Lite senare slöt även två mindre gäster upp, kan man inte vara utan sin mamma så kan man inte - hur gullig barnvakten än var.

Hur som helst hade vi jättetrevligt och maten var mycket god. Det är konstigt att vi inte gör sånt här oftare!


Idag var jag och T med lille E på IKEA och kollade in julsakerna, vi blev besvikna på de elektriska ljusstakarna de hade tagit in. Jag får åka dit igen och se om jag har vant mig vid dem eller om jag får vara utan även i år. De hade i alla fall massor av kulor i många olika färger, och även halmpynt. Jag blev jättesugen på att köpa en massa svarta kulor och ha en helt svart gran i år, men kom fram till att det var att ta det hela en aning för långt. Men tanken lockade.

Det får bli om någon av gossarna blir svartrockare eller nåt när de blir äldre...

När jag satt där i soffan på IKEA och väntade på T, kände jag mig närmare Sverige än jag någonsin gör någon annanstans här i Florida. Jag liksom "tankade" lite Sverigekänsla där jag satt, så det räcker till nästa gång längtan sätter in. Den kommer emellanåt, inte så ofta men ibland. Sverige kommer alltid att vara hemma, men där jag bor kommer också alltid att vara hemma.

Hemma bra och hemma bäst.

Andra bloggar om:
, , , och .

6 kommentarer:

Cecilia sa...

Hoppas att ljusstakarna inte är alltför illa för det vill jag allt ha några.Känns konstigt att prata om julen när det är 30 grader varmt och känns som vår,precis som du skriver.Vi träffade en svenska som jobbade i delikatessen på IKEA och jag tror att vi var lika glada som hon var att träffa nån från Sverige.Träffade en kille nästa gång som inte alls var lika käck och glad så då kvittade det att han var svensk.
Fick ett sting av hemlängtan förut då jag läste en annan svensk tjejs blogg som varit på besök i sverige ett par veckor och som köpt med sig mat till Spanien,å då fick jag hemlängtan...åtminstone lite.

decoinspo sa...

Haha, valkommen att se min gran forsta advent. Kanske ar den svart, kanske nagot annat...:)

Victoria sa...

Fundersam Cecilia: Nej då, de var väl inte hiskeliga på något sätt, det var bara inte det vi hade förväntat oss.

Jessica: Haha! När vi stod där och tittade på de svarta kulorna sa vi att kanske du skulle kunna ha dem i din gran!! :o))

Saltistjejen sa...

Japp så är det Vic, hemma är DUBBELhemma! Här OCH där!
Coolt att du tankade ner lite Sverigekänsla på Ikea. Det är faktiskt lät att göra det där. även om jag tycker Ikea här i Jersey (som är enda ikeat jag varit på i USA) inte är i klass med Ikea i Sverige...
Kramar!!

Annica R sa...

Å måste åka till Ikea imorgon! Jag vill så gärna ha några ljusstakar. Här i Dallas finns en skandinavisk affär som förra året sålde de för ca $60!!

Victoria sa...

Saltis: Precis, hemma här och hemma där! Och båda ställena har sina fördelar.
IKEA här är faktiskt riktigt bra, helt i klass med Kungens Kurva och Barkarby.

Annica r: Hoppas att du hittar några ljusstakar du tycker om!