2010-04-04

Jobbiga drömmar

Jag har haft ett par jobbiga nätter nu på sistone, drömmarna har inte varit de mest angenäma man kan tänka sig.
Igår natt fann jag mig på en tunnelbaneperrong i Stockholm, oklart vilken. Tydligen skulle jag och Johan åka någonstans och vi hade råkat få med oss Elias, och nu försökte jag förklara för honom hur han skulle åka hem igen (hem verkade vara Hökarängen). Jag försökte förklara, skrev oläsliga lappar som han varken förstod eller kunde läsa så det var precis hopplöst.

Plötsligt var jag ombord på en tunnelbana och åkte iväg, och Elias stod kvar på perrongen. Jag försökte teckna åt honom att stanna där han var och att jag skulle komma tillbaka, men när jag klev av på nästa hållplats visste jag inte var jag var alls. Tunnelbanekartan visade hundratals hållplatser som jag inte kände igen och jag visste inte ens var jag var och inte var Elias väntade på mig. Linjerna hette inte heller som jag var van, det var typ linje 127,5 och det var massor med folk som trängdes överallt.
Här vaknade jag tack och lov, men det blev ingen mer sömn den natten.

Inatt blev det en dröm som var lite likartad, fast nu var det bara jag som var vilse i pannkakan. Jag och Märtan (som förövrigt var full med stora kartonger och påsar med skräp, så jag höll inte på att ens komma in i förarsätet) var i Stockholm, men naturligtvis såg det inte ut som jag minns det, jag skulle köra hem (vart det nu var) men förstod inte alla skyltar som fanns överallt.
GPSen hade fått tuppjuck och visade bara reklam för möbelföretag och jag kunde inte få några anvisningar hur jag skulle köra för att åka hem. Mitt i alltihop var det ett barn som skrek och grät för han och hans mamma inte kunde hitta en toalett. Jag försökte hjälpa till och hittade en rad med såna där Bajamajor men det var visst något fel på dem för dit kunde de inte gå...
Till slut fick jag fram en sorts karta ur GPSen men den visade sig vara på papper och nästan i skala 1:1, så det var lite besvärligt att hitta vart jag skulle.
Kartan visade också var de bloggare jag läser bor, så jag hittade Abbes pappa och Ketchupmamman fanns där också. Trevligt att veta men inte direkt till nytta för mig just då...
Här var det också dags att vakna så jag slapp krångla mer med kartorna, det var faktiskt väldigt jobbigt det där.

Jag undrar varför jag plötsligt drömmer sådär konstigt. Man är ju helt utmattad när man vaknar, ju!

God morgon och trevlig påskdag på er!

1 kommentar:

Anna, Fair and True sa...

Låter som en jobbig dröm, eller jobbiga drömmar menar jag, men jag fick mig ett gott skratt. Tänk hur man bearbetar olika saker och hur vissa grejer i livet vävs in, t ex bloggarna :)