2012-04-01

Bokutmaning A till Ö: B

Då var det dags att ta sig an böcker vars titel börjar på B. Det visade sig vara ännu svårare än A-böckerna, men till slut hade jag lyckats skrapa ihop fem böcker.

Mina fem B-böcker är:

Breathless av Dean Koontz. Koontz är faktiskt en av mina favoritförfattare, jag har nästan två hyllmeter med hans böcker, både på svenska och engelska. Många av dem läser jag om ungefär vartannat eller vart tredje år. Fast om man ska vara riktigt sanningsenlig så tycker jag mest om hans tidigare böcker, nu på sistone har de blivit mer och mer förutsägbara. ”Hjälten” är nästan alltid en veteran från något krig, men som totalt tagit avstånd från det och nu lever ett stillsamt liv tillsammans med sin hund. Just hundar är väldigt vanligt förekommande, ofta Goldens eller irländska varghundar, och de är alltid alldeles otroligt kloka och väluppfostrade. ”Hjältinnan” är alltid väldigt begåvad (teaterregissör/konstnär/veterinär osv) och naturligtvis liten, smal och vacker utan dess like. Något händer som för dem tillsammans och de blir nästan alltid jagade av stora stygga män från valfri bokstavskombination (CIA, NSA, FBI osv).
Breathless följer mallen; krigsveteran/hund/kvinnlig veterinär med tragiskt förflutet/Homeland Security, men den var helt OK och värd att lägga ett par timmar på.

Bridget Jones dagbok av Helen Fielding. Jag antar att de flesta har läst boken eller åtminstone sett filmen så kommentarer är överflödiga här. Jag är inte speciellt förtjust i den här sortens litteratur (jag antar att det är chicklitt) men helt värdelös är den inte. Funkar väl att ta med på semestern och ligga vid poolen eller på stranden och sen kasta eller ge till en solstolsgranne när man är klar.

Black Sun Rising av C. S. Friedman. Det här är den första boken i Coldfire-triologin. De följande är When True Night Falls och Crown of Shadows. Jag gillar fantasy och magi, så de här böckerna passar mig precis. Friedman har också skrivit science fiction, men jag har inte läst någon av de böckerna.

Brinnande Bevis av Willy Josefsson. Inser när jag skriver detta att jag antingen inte har läst den här boken eller så gav den inget särskilt intryck för jag har ingen aning om vad den handlar om.
ETT PAR DAGAR SENARE: Nu har jag läst boken och det var förmodligen det senare alternativet, för boken var faktiskt inget vidare.

Boktjuven av Markus Zusak. Döden berättar historien. Det faller bomber, det är i Tyskland och året är 1939. Mycket är eländigt men huvudpersonen Liesel har sina böcker, som hon stjäl överallt där hon kan få tag på dem. Det är ett bra tag sedan jag läste boken ,men jag minns att jag tyckte om den och kan verkligen rekommendera den.

Inga kommentarer: