2006-11-01

Nyttig

Idag har jag gjort mig nyttig och inte bara legat hemma i soffan och ätit Halloweengodis. Jag var nämligen i Lills klass idag och hjälpte till (ja, idag blev jag faktiskt insläppt!) och det var trevligt att känna sig behövd.

Jag fick skära ut kort med ord på och klistra dem på kartong, sen skulle fröken laminera dem och ge barnen att öva med. Det kändes bra att vara till nytta och bespara henne lite jobb. Bättre att hon lägger tiden på barnen istället!

Alla ungarna var ivriga att berätta om sina Trick&Treat-äventyr från igår kväll. Alla ville berätta för fröken om vad de klätt ut sig till och hur mycket godis de fått. Ja jösses.

Killarna var helt speedade när de kom hem från sin Trick&Treat-tur, de hade säkert ett par kilo godis var i sina plastpumpor! Hur vi ska göra med det är en gåta - kanske jag måste gömma alltihopa och försöka portionera ut det vid lämpliga tillfällen. Det går inte att ha det framme, de springer där och äter hela tiden! Jag har tillåtit det idag, men imorgon blir det andra bullar av!

Mycket i det här landet är baserat på den enskilde individens hjälpsamhet och framförallt givmildhet mot sina medmänniskor.
I Sverige betalar man mycket skatt och så tar staten hand om allt. Här förväntas man lägga in mycket tid och pengar till de ändamål man finner behjärtansvärda; skolan förstås, djurskyddsföreningar, hemlösa och idrottsföreningar är några andra exempel.

Vi får hem papper varje vecka från skolan där man uppmanas att köpa till exempel pizza eller smoothies från särskilda företag vissa dagar, företaget i sin tur donerar pengar tillbaka till skolan. Den klass som köper mest pizza blir bjudna på pizzaparty...

Det kommer också hem papper om att köpa böcker, presentpapper eller tröjor för att stödja skolan eller PTA (motsvarande Hem och Skola tror jag). Jag har lite svårt att vänja mig vid det här, jag vill köpa pizza för att jag vill det, inte för att skolan behöver pengar. Men det är så det fungerar här, så det är nog bara att vänja sig.

Jag är inne i en period med mycket pärlande och Eric Gadd snurrar i CD-spelaren.

Eric for president.
Eric is da man.

God kväll!

Inga kommentarer: