2008-10-03

Stekta gröna tomater

...ska det inte handla om, men däremot friterad plantain.
För den som inte vet vad en plantain är (sshhhh Petchie, inte skvallra nu!) så kan jag berätta att den är som en slags stor banan, som oftast äts antingen omogen eller övermogen och den behöver i regel tillagas för att man ska kunna äta den.
Plantainen (heter det så? det ser helt märkligt ut) är oftast mer fast i fruktköttet och har ett lägre sockerinnehåll än vanliga bananer.

Jag fick en plantain av en av våra grannar vars bror jobbar på Chiquita, och som regelbundet kommer över till dem med hela bagagen full med bananer och plantains (hans bil kallas "The banana wagon" för det luktar jämt banan i den...) och hon sa att de var såååå goda om man friterar dem.

Den som har gott kom-i-håg minns hur det gick när jag skulle koka kroppkakor och jag befarade att det hela skulle sluta i en liknande katastrof, särskilt när jag nu inte ens har sett friterade plantains på bild!

Men jag skar min plantain i skivor, värmde på oljan och plums i baljan med de små rackarna!



Det bubblade och stod i och jag vände dem efter de rekommenderade tre minuterna.
Sen skulle de tas upp och läggas på hushållspapper, saltas på och plattas till lite och här dök det första problemet upp. Plattar man till en halvkladdig skiva plantain som ligger på ett papper är det närapå oundvikligt att det blir mer kladd. Vissa skivor blev så kladdiga att det itne gick att få av dem från pappret. Så kan det gå.

De skivor som jag lyckades skrapa av papperet skulle friteras ytterligare en gång, nu endast en minut per sida och sedan tas upp och saltas på igen.

Det sorgliga resultatet ser ni här:



Jag tror att min plantain var lite åt det mognare hållet, för de smakar lite sött men inte alls illa faktiskt. De smakar liksom kola-knäckigt och så salt på det, helt märkligt men gott. J var väl inte särskilt imponerad och jag vet inte än vad de små kommer tycka för de har inte kommit hem från skolan ännu.

Nåväl. Det blev ett ganska lyckat experiment, skulle jag vilja påstå. Fast det luktar friterat i hela huset. Kanske mindre lyckat.

Andra bloggar om:
, , , , och .

9 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Å jag tycker det låter spännande! Men jag är själv ingen jättefan av friterat kasnke. Men lite smakprov på nytt är roligt. Och plantains har jag aldrig testat.
Kramisar!

decoinspo sa...

Ah det ar jattegott!!!! Lagg den mellan plastfolie nar du plattar till och ta en konservburk och detta gor du innan du lagger den i pannan. sen har du en annan variant som jag kan ta for dig sen.

Anne sa...

Det låter spännande, det ser gott ut. Kombinationen sött och salt brukar ju vara en höjdare. Undrar vad kidsen tycker...de kanske tömmer fatet direkt då de kommer hem... Kram!

Victoria sa...

Saltis: Jag är en riktig sucker för friterad mat, TYVÄRR! Jag älskar det, men man får ju försöka hejda sig annars såg man snart ut som en tunna... ;o)

Jessica: Ah, en expert, vilken tur! Ser fram emot fler recept!

Anne: Ja, det var faktiskt riktigt gott, jag blev positivt överraskad. Vi får se vad gossarna säger när de kommer hem, plantainsen kanske inte är goda när de kallnat!? Kram!

decoinspo sa...

glomde saga att du kan ata som Puerto Ricanerna...m ketchup, inget jag foredrar men barnen kanske gillar det. Dessutom bor dem vara varma, men det kan du ju bara varma till lite.
Ellie gillar dem.

Jenny sa...

Jag är bara så impad av att du vågar ge dig på att frietera! Jag ser jämt framför mig eldsvådor och annat elände när jag tänker på fritering, så jag har aldrig vågat, även fast det ju är SÅ gott. Hmm, man kanske skulle investera i en fritös... Eller avstå från friterad mat hemma, det är ju också ett alternativ ;-). //fredagskram

Desiree sa...

De såg hur som haver goda ut. Det är faktiskt inte lätt att lyckas med något man testar första gången speciellt med en ny råvara som man inte känner till speciellt bra. Du får gå över till grannarna igen och be dem visa dig hur man bäst lagar till dessa bananer eller om det finns fler olika typer av recept man kan använda om man inte vill steka/fritera dem.

Petchie75 sa...

Wow Victoria, du gjorde typ tostones som de heter i Puerto Rico! Det har jag inte vågat göra än... men idag åt vi jättegoda hemmalagade hos grannen - de var nog inte lika mogna som dina, och friterades bara lätt så de var fortfarande var gula. Goda, med lite salt - nästan som chips.
PS Enligt Livsmedelsverket heter plantain mjölbanan på svenska..

Marianne sa...

Det SER i alla fall gott ut. Jag gillar när det är lite åt det brända hållet.