2008-10-17

Talande drömmar och kanske lite paus

Jag drömmer ofta väldigt livligt och kommer också ihåg vad jag drömmer, vilket kan vara både bra och lite jobbigt. Jag har vissa återkommande drömmar som har liknande teman; antingen är jag på skolan (nästan uteslutande min gamla högstadieskola i Alby) eller så är jag någonstans i Stockholm och ska åka tunnelbana.

Den gemensamma nämnaren för dessa drömmar är att jag inte hittar, inte vet vart jag ska, inte vet vad klockan är och verkar ha någon typ av synfel eftersom jag har svårt att läsa skyltar osv.

När jag drömmer att jag är på skolan hittar jag inte mitt skåp, vet inte vilket nummer det har och inte var i dessa stora skåphallar mitt skåp finns (att jag faktiskt inte visste var mitt skåp skulle befinna sig hände faktiskt under flera tillfällen under min skoltid i högstadiet, men det är en helt annan historia) och att jag inte har några nycklar som passar. I andra skoldrömmar springer jag runt i korridorer och trapphus, utan att veta vilken sal jag ska vara i och när. Jag vet inte heller vilket ämne jag ska ha och vet inte vilka böcker jag ska ha med mig. Ingenstans ser jag någon som jag känner igen.

Inatt var det dags för en tunnelbanedröm. Jag skulle åka någonstans och visste inte vad stationen hette där jag var och inte vart jag skulle. Jag har bråttom, det är kallt och slaskigt ute och jag försöker läsa skyltarna men kan liksom inte läsa dem på grund av någon sorts tunnelseende. Naturligtvis kommer bägge tågen in samtidigt och jag får panikvälja ett av dem och hoppas på det bästa. När jag sen försöker läsa av kartan inne i tunnelbanevagnen ser inte linjerna ut som de brukar, jag känner inte igen några stationsnamn och jag vet inte åt vilket håll jag är på väg. Oftast visar det sig till slut att jag har tagit fel tåg och måste gå av för att byta, varpå samma historia upprepar sig med oklara skyltar, missvisande kartor och tåg som går åt olika håll.

Ibland förstår jag inte varför jag har de här drömmarna, men just idag är det väldigt tydligt. Det är väldigt mycket nu och tydligen har jag en för låg stresströskel. Jag blir förlamad och vet inte i vilken ände jag ska börja och jag har svårt att prioritera.

Dessutom har jag blivit tillfrågad om jag skulle vara intresserad av ett uppdrag, som skulle ta mycket tid och innebära otroligt mycket ansvar, samtidigt som jag är säker på att det skulle vara mycket berikande och nyttigt. Om jag skulle acceptera skulle det innebära att jag var tusentals mil utanför min lilla bubbla av saker jag vet något om och är bekant med. Bara tanken på det gör att jag blir orolig i magen.

Om det blir tyst här ett tag betyder det inte att jag har övergett bloggen eller er, utan att jag försöker bringa reda i mitt liv och mina åtaganden och komma upp med huvudet över vattenytan igen. Jag läser alla kommentarer och är tacksam för varenda en, även om jag är väl medveten om att jag slarvar och inte svarar på alla som jag borde.

Om du inte har lust att titta in här stup i kvarten för att se om jag uppdaterat, kan jag varmt rekommendera Bloggkoll, där du kan söka reda på de bloggar du är intresserad av och lägga upp dem i din lista. Du kan sedan gå in på Bloggkoll och se vilka som uppdaterat eller du kan också få e-post om det.

På återseende till nästa gång, kompisar!

Andra bloggar om:
, , , , och .

6 kommentarer:

aurorabuddha sa...

Best wishes from Texas! Det later ju nastan spannande, det dar... ta all tid du behover - vi vantar pa dig! :o)

Jag drommer ocksa samma drommar hela tiden, oftast ar jag i hus eller lagenheter som jag har bott i genom livet. Manga ganger forstar jag inte forran langt senare vad drommarna handlade om - det later verkligen som om du har mycket omkring dig...

Snart ar det nog dags for mig oxa att ta ett break. Eller ett bryt. :o)

Desiree sa...

Jag forstar dig till fullo. Jag ar precis som du ofta nervis infor storre nya saker och att lamna min trygga zon. Men nar man val vagat ge sig pa en ny utmaning sa blir man faktiskt starkt och man far ett battre sjalvfortroende till nasta gang. Som du sager sa utveckalas man mycket genom nya utmaningar. Jag forstar som sagt att du vill fundera igenom det hela ordentligt och det tycker jag du ska gora. Du kan alltid gora en lista pa for och nackdelar om du tycker att det hjapler dig att fatta ratt beslut. Den viktigaste fragan ar val om du vill ha det har uppdraget om du skulle tycka det vore kul och inte bara en merit i personlig utveckling. Isadanafall tycker jag att du bor ta utmaningen. Om du kanner att det blir for mycket finns det nagon mojlighet att avsaga sig uppdraget da eller fa nagon annan att hoppa in. Skulle du kanske kunna dela detta uppdrag med nagon annan eller fa en bra mentor som du kan bolla funderingar och fragor med som stod?

Jag kommer att forsatta att kika in har med jamna mellanrum aven om du inte skriver varje dag eller svarar pa allt kommentarer. Jag har full forstaelse for att man har perioder da man har fullt upp. Skot om dig och funder vidare. Ha en bra helg.

anna of sweden sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
anna of sweden sa...

Låter spännande! Lycka till! Och glöm inte att andas! :)

Annika sa...

Lycka till med vad du har i görningen, Victoria. jag blir supernyfiken o jag hoppas att du kommer att berätta såsmåningom. jag är själv rätt dålig på att ta mig ur min lilla bubbla här...Borde göra det mkt oftare.
Kramar!!

Kiddan sa...

Oj! Du verkar ha fullt upp. Grattis på 40-årsdagen vilken inträffar vilken dag som helst ;o)

Ser fram emot mer bloggeri från dej!