2009-08-16

Lite hjälp?

Senare i veckan (när killarna börjat skolan, om det nu kommer hända eftersom vi fortfarande inte kunnat registrera dem på skolan - det fattas ju papper!!!! ) ska jag sortera böckerna i våra bokhyllor.

Nu till den viktiga frågeställningen: hur ska detta göras?

Ska böcker på svenska och engelska sorteras i olika bokhyllor eller kan man blanda dem?
Ska jag sortera efter författaren eller kanske boktiteln - eller rent av efter bokryggens färg??
Ska pocketböcker sorteras för sig och de med hård pärm för sig, eller kan de blandas?

Jag vill ju att det ska bli både snyggt OCH lätt att hitta boken man vill ha.
Kanske skulle man fråga Linda K - hon är ju trots allt bibliotekarie!

Svårt det här.

9 kommentarer:

Petchie75 sa...

Jag har mina böcker i bokstavsordning (författare) och uppdelat på engelska - svenska - franska (och nu några spanska). LÄttast så tycker jag. Pocket och inbundna blandat.
Ordnat enligt färg är coolt men antagligen inte särskilt praktiskt - jag kommer iaf ofta inte ihåg vilken färg mina böcker har på ryggen.
Är killarna glada för lite extra sommarlov?

F sa...

Av praktiska skäl har jag mina böcker uppdelade efter facklitteratur/ordböcker/jobböcker och resten. Resten är till 95% skönlitteratur och eftersom jag inte behöver dem så ofta har jag sorterat dem efter färg. De vita står för sig i en vit hylla med mestadels vita prylar och de i andra färger står i en bokhylla med glasdörrar tillsammans med mina tyger (också uppdelade efter färg). Då ska iofs tilläggas att jag faktiskt kommer ihåg ungefär vad det är för färg på bokryggen.

Desiree sa...

Kul att ni flyttat in nu. Jag förstår att du har mycket att göra. Det tar sin tid att packa upp och få ordning i nya huset. Jag tror att ni kommer att trivas fint där. Underbart med eget där ni kan styra och ställa på erat sätt. Vet inte vad som är bäst när det gäller att sortera böcker. Du får nog gå på känslan och göra det som känns bäst. Ha det bra och skulle vara kul om du så småningom kan visa lite bilder inne från huset när du har tid och fått packa upp lite mer.

Annika sa...

Så ni har flyttat! Vad roligt!!
Tycker som Desiree att du ska gå på känsla när du ordnar böckerna i bokhyllan.
Här börjar inte skolan förrän den 8 sept.
Tre veckors lov kvar. Rätt skönt måste jag säga som kom tillbaka igår...
Nu ska jag tampas med lite jetlag ett tag...
KRAMAR!!

Anonym sa...

Jag har nyligen genomgått samma trauma och det blev så här: svenska författare tillsammans (både hårda pärmar och pocket), utländska författare översatta till svenska tillsammans (pocket och hårda pärmar), engelska författare på originalspråket för sig, samma för de tyska. Det här gäller skönlitteratur. Sen har jag delat upp resten av vårt "bibliotek" i ämnesområden, t.ex. resor, hälsa, mat och vin, etc.

Linda K sa...

bibliotekarien säger: följ ditt hjärta! :D

själv har jag alla böcker, både inbundna och pocket, ordnade efter färg. lite rebelliskt för en bibliotekarie jag vet, men hey I´m a rebel!

Victoria sa...

Petra H: Jag lutar också åt detta - tycker nog att det är enklast om man nu vill hitta en bok utan att behöva leta hela dagen...
Killarna skulle nog helst se att de inte behövde börja skolan imorgon, men jag ska åka ner till läkarna och bli besvärlig, så kanske vi kan få de där förbånkade papprena idag.

F: Avancerat! Håller med om att det vore snyggast att ha dem sorterade efter färg och det kan man ju göra om man som du kommer ihåg färgen på boken alternativt inte rotar bland dem särskilt ofta. Tål att funderas på det här.

Desiree: Jag får nog bestämma mig för ett sätt och blir det inte bra så går det ju alltid att ändra på. Snart kommer bilder och förhoppningsvis en liten "hemma-hos-film" också, bara jag får iväg ungarna till skolan så jag får lite lugn och ro...

Annika: Tre veckors lov till, vilken lyx!! Fast om sanningen ska fram tror jag att det ska bli skönt att killarna börjar skolan, att få lite rutiner i vardagen igen. Det har blivit alldeles upp och ner här hemma, särskilt med flytten och allt. Lycka till med jetlagen! ;o) Kram!

Annieverse: Att dela upp i ämnesområden tror jag också är bra, nu har jag inte jättemånga olika, pysselböcker, ord- och uppslagsböcker och så skönlitteratur är de jag kan komma på i hastigheten...

Linda K: Att sortera efter färg är utan tvekan snyggast, frågan är om jag någonsin skulle kunna hitta den boken jag skulle ha... :o)

Marianne sa...

Jag har fackböcker i olika ämnen för sig/ordböcker osv. Sen har jag all skönlitteratur enligt författare oavsett språk, genre, färg, bindning. Annars skulle jag inte ha en chans att hitta dem. Ett undantag är turkiska och egyptiska författare, dem har jag för sig. Fråga mig inte varför : )

Anna, Fair and True sa...

Jag gillar bokstavsordning! :) Har mina pocketböcker i bokstavsordning och de engelska och de svenska för sig. Däremot har jag de hårda böckerna lite hur som helst för hyllorna är olika höga och alla får inte plats överallt. Så bokstavsordningen är det lite si och så med :)