2011-03-04

Spridda frukostar

Ni tror väl inte att jag gör annat än äter men det verkar i nuläget vara då jag kommer ihåg att fotografera, så det blir foton på mat eller inga foton alls. Så kan det bli ibland. Nåväl. Här är i alla fall några bilder.

Den 22 februari åt jag en halv honungsmelon. Snablar vad gott det är!



(förresten, kan någon vänlig språkkunnig människa upplysa mig om det heter "den 22:a februari" eller "den 22 februari"? Jag har alltid trott att det heter "den 1:a, 2:a, 3:e osv) men mig närstående kollegor hävdar med bestämdhet att så inte är fallet.
Jag tycker ju att man säger "den tjugoandra" och då borde man skriva så också?! Var finns det en smart lingvistiker när man behöver en??) Nåväl.

Den tjugotredje var det dags för knäckemackor, en med kokt ägg och kaviar och den andra med kanadesiskt bacon och gurka. Till det Söderte och apelsinjuice.



Den tjugosjätte lyxade jag till det lite och åstadkom en skål med keso och frukt (blåbär, hallon, banan och honungsmelon). Mums!



Idag, den fjärde mars, blev det knäckemackor med kalkon. Gurka på en och skivade jordgubbar på den andra. Inte illa alls.

Annan mat som jag ätit, men som inte blev frukost utan brunch är ugnspannkaksmuffins. Receptet hittade jag hos Susanne som hittade det hos Pickipicki. Jag klämde i så mycket stekt lök och fläsk jag kunde få plats med i åtta av dem och serverade med lingonsylt till brunch. De resterande fyra fick hallon- och blåbärsfyllning. Helt OK det med.


Killarna åt fläskpannkaksmuffinsarna som om de aldrig sett mat förr och hade säkert kunna klämma i sig två till per skalle utan problem. En klar hit, med andra ord!

Så var det med det. Det kan också tilläggas att jag äter frukost alla dagar. Fast någon måtta får det faktiskt vara med plåtandet!

7 kommentarer:

Desiree sa...

Ser gott ut alltihop. Kul att göra fläskpannkaka som muffins. Det kan jag tro att killarna gillade.
KRam!

aasa sa...

din närstående kollega har rätt.
1:a och så vidare används i första hand vid uppräkningar. Typ.

josefina sa...

men herre gud så mkt god, fin mat. :)) du behöver inte skriva :a om du skriver t ex datum. det räcker med: den 24 december etc.

kram!!

mallan sa...

Alla frukt/bär-bilder ser så himla smarriga ut!

Jag måste bara testa de där pannkaksmuffinsen! Verkar så smart. Tänkte göra dem till en frukost/brunch med tjejkompisarna :-)

Kram!

Anonym sa...

De pannkakorna gick hem med mina ungar också. :)

Susanne sa...

Hurra för pannkaksmuffins. Åt såna senast i morse till Vasalopps-TV. :-)
Härligt att operationen gick bra och att Du mår så bra. Det är fantastiskt.

Anonym sa...

Mitt inlägg i debatten om datum: på svenska skriver man den 22 februari men utläser det som den 22:a feb. Jag misstänker att vi lite har börjat att blanda in engelskns sätt att skriva datum... :-)

Skönt att operationen gick bra. Jag tänkte på dig den dagen.

Åsa i Falun